hjälp att bygga eget "BK" system

markus

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
Nu vet jag inte vad kallas det på riktig, men vad jag menar är ett rör/slang som leder avgaser från avgasrör till bakom skotern med option vidare under kälken. Vad jag behöver veta är att vilken dimension skal röret/slang vara att inte orsaka för mycket motstånd för motoren ? Och om rör/slang skal vara värmeisolerad - det skal väl installeras mot fotsteg/lasthållare/kälkens underrede?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Egentligen så stort rör som du möjligen kan få plats med utan att det tar i eller ser mycket konstigt ut. Du kan med fördel använda rektangulär-rör då du kan få ut mer area än ett runt rör, dock så går avgaser något tyngre i rektangulärrör pga hörnen. Sedan så svetsar du i ett rör i slutet som du kan klämma fast en böjlig slang på.

Du behöver inte värmeisolera hela röret men om du har buk av plast så bör du isolera mellan rör och buk så den inte smälter.

Och hur du än gör så kommer du få effektförlust...
 

markus

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
Tackar för tips.

En fråga till, koppling mot motorens avgasrör, hur får man detta förlängningsrör att hålla fast, räcker nån sorts klämma eller kräver det tuffare tag ?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har gjort ett 'BK-system' till min RX (då mest för att få ner ljudvolymen för de som åker i kälken) , och då använder jag bara hederliga gummisnoddar med krokar.

Det blir lite annorlunda till en skoter med avgassystemet där fram, men jag skulle tro att du får svetsaen pinnbult i avgasröret där fram och sedan borra ett hål i fotsteget (längst fram där det inte är ivägen) och stoppa in pinnbulten där och dra fast den med en mutter, likaså längs bak. Du kan med fördel använda vingmutter för jag antar att du inte skall ha den där mer än nödvändigt.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Avgassystem

Byggde ett till en Kawasaki jag hade. Tretti Femtis fyrkantrör under fotsteget.
Sen en femtis elspiralslang mellan skoter och kälke täkt av en femtis brandslang för att få gastätt sen ett femtis pansarrör under kälken. Funkade
bra under många år.