hjälp ang. byte av cylinder(moppe)

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Hej! Funderar på att köpa en 50cc racing cylinder till min moped, men undrar om jag måste byta till en starkare vev?och isf är det svårt av byta vevparti på en 6 vxl moppe?:)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nej, standard vevarna på mopeder håller för mer än man tror, men om du tar loss cylindern så ser du om den glappar, åt sidan litegrann gör inget, men om den glappar upp och ner så äre mindre bra, sen hur långt moppen gått har också betydelse om vevens tillstånd.

Och nej, det är inte svårt att byta en vev på en 6vxl moped, är du hyffsad med verktygen så gåre fint:)
Men i ditt fall så behöver du bara byta vev om den är mkt glapp upp och ner, vevstaken asså :)
 
W

Wettainen

gå in på moppenet.nu du får veta allt du behöver veta dära genom att söka dig fram.

angående vev så ska den klara av 70cc med orginal veven. Men som sagt så kan du titta så den inte glappar som lynxtuktarN sa!
 
E

eMe181

förjäkla lätt :) satsa dock på något större än 50cc, försök hitta 60cc elr något :) ang vev så kör jag med en som är totalt slut i lager :) glappar åt sidan 5 mm :p
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
förjäkla lätt :) satsa dock på något större än 50cc, försök hitta 60cc elr något :) ang vev så kör jag med en som är totalt slut i lager :) glappar åt sidan 5 mm :p
att den glappar åt sidan är ju inge farligt, hade den glappat upp och ner 5mm hade det däremot varit kris ;)
 
E

eMe181

jaha farsan säger att lagrerna är helt slut när den glappar åt sidan :S
 
E

eMe181

Typ om original veven på en moppe klarar större cylinder osv....