Hjälp! 5,5 l/mil

pro x 600

Aktiv medlem
18 nov 2006
54
0
1
Edsbyn
har en prox 600 03 och den suger soppa
har ingen aning om vad de kan vara, ser heller inte att de är speciellt blött under förgasarna, finns det grejer att köpa som kan göra att den blir snålare??

vad är egentligen normalförbrukning på en sån?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
har en prox 600 03 och den suger soppa
har ingen aning om vad de kan vara, ser heller inte att de är speciellt blött under förgasarna, finns det grejer att köpa som kan göra att den blir snålare??

vad är egentligen normalförbrukning på en sån?
Är väl samma 600 motor som sitter i Edge också väl? Min drar nog mellan 1.8-2.5liter milen iaf. Lät himla mycket med över 5 liter mil. Det drar väl inte ens större RMK:n när dom "plågas" i lössnö?

Kan den vara inkörningsbestyckad så den får alldeles förmycket att dricka? Man har ju hört att skotrar dragit 4-5liter/mil då dom körts in.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Om den få i sig alla dom litrarna som den dra in motorn så borde den gå göde fet.
Så den borde gå dåligt och stiften borde vara riktigt svarta, kolla de.

Är det inte så, så är det en läcka någonstans.
 

pro x 600

Aktiv medlem
18 nov 2006
54
0
1
Edsbyn
jag har 410 högfart och 45 på lågen tror ja och stiften ser väldigt bra ut, så de borde vara en läcka. men kan de i värsta fall vara någon packbox i motorn som är trasig så att den dra så mycket eller? Skotern är också en tidigare crossmaskin, kan de ha nån betydelse?

tack för svaren!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Kolla reedventilerna så dom är ok, rengör förgasarna, kolla insugsgummin, byt stift m.m Kan även vara värt att ta komptest. Gör en grundlig översyn över allt egentligen

Kolla packboxen runt vevaxeln på variatorsidan, spraya startgas på den och kolla om motorn reagerar på det.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Bränslepumpen, kolla den, läckage eller så kommer det soppa genom vakuumslangen...

Om gasarna är rena och ok så kan inte en paj packbox på veven orsaka detta.
Kolla förresten så det inte kommer soppa ur överflödesslangarna från gasarna då den är igång och du joddlar lite med gasen.
 
Last edited:

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Kan det vara så att du har en "miles" mätare. Då är 1 miles = 1,609344 km.
Då är förbrukningen istället 5,5/1,609 = 3,4 liter milen.
En tanke bara. Jag lurade mig själv i början av min "miles" mätare
/Zman
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Kör 380 huvud
35 lågfart

drar ca. 2 liter / mil

lite mer vid familjekörning ca. 2,5 liter

Har precis satt på V-force och 32,5 i lågfart samt gått upp till 390 på huvud.
Men inte hunnit köra mer än ca. 10 mil så vill intesäga om det blev bra.
 
14 mar 2007
18
0
1
Onespoon
Inget snack om att dom är törstiga, men ibland blir dom lite väl löjliga.
Kom till Hammerdal efter knappt 6 mils körning i helgen för ett litet tankstopp. Polarns REV 800 -05:a ville ha 14,5 liter, och min Pro-X2 600 ville ha 32!!! Tempen låg runt nollan, och den "surade" lite mellan 1/4 och 1/2 gas så den svarade dåligt vid diken, whoopisar och dyl..
Sänkte nålen till läge #1 och den blev klockren. Gick aldrig så snålt som Rev:en fast den har 25 hästar till (vilket är lite surt) men den drog ca 10-15% mer än hans och svarade riktigt bra efter nåljusteringen.
Kollade racinghandboken sedan och i de allra flesta höjder och temperaturer skall nålen vara i läge #2. Bara när det är riktigt kallt och låga höjder skall den upp till läge #3.
Hoppas det är lika enkelt för dig...

Ps. Blev tipsad om att dom ska bli mindre känsliga för nålhöjderna om man rensar luftburken på väggar, men har inte provat än. Om någon har testat är jag nyfiken på resultatet.. Ds.