Hjälp önskas...

xcr440sp

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Skulle vara enormt tacksam för råd om vad som behöver göras inför skotersäsongen. Har en xcr440sp -97 (VES). (saknar instr.bok)

Vilken typ av fett bör användas, var sitter alla smörjnipplar?? Behöver avgasportarna servas? Läste nåt om rave-portarna på Lynx, har VES samma konstruktion??

Tack på förhand!!

mvh
Danne
 

ralf

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Jag har en likadan

Jag har en 98 men de ser likadana ut tror jag.
I boggin finns det några smörjnipplar som är viktiga. Det är på axlarna till fjädringsgafflarna fram och bak. tryck in fett tills det kommer ut i kanten på axeln. I framvagnen finns det också lite nipplar på styrspindeln. Vad man använder för fett tror jag inte är så noga men det ska vara ganska segt så att det inte spolas bort så lätt av vatten.
VES portarna rekommenderar jag att du plockar av och rengör. VES kräver mer skötsel än RAVE. Om du flippar av fjädern på plastkåpan och lyfter bort kåpan så ser du två insexskruvar 5mm i på varje sida av porten. Skruva ut dem och lyft ut hela paketet från cylindern. När du har hela paketet löst kännre du efter så att giljotinen löper lätt och gummi blåsan är hel. Du behöver inte plocka isär mer om du inte känner att axeln som giljotinen kärvar. Sedan rengör du bara giljotinen med sctotchbrite eller svinto.
Sen är det bara att stoppa tillbaka paketet.
Se också över förgasarbestyckningen. Våra motorer har så hög trimningsgrad att de är känsliga på den. Jag kör på 320 i huvudmunstycken och det känns och syns rätt.



 

xcr440sp

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Tackar!!

Tack så mkt för hjälpen Ralf. Detta forum är ju helt kanon när man som jag är nybörjare.

Min skoter är nog lite för fett bestyckad, om jag kör lugnt efter led blir den nästan omgående sur. Eftersom jag som sagt är nybörjare tänkte jag låta Polaris-verkstaden bestycka och justera förgasarna. Vill ju inte ställa till så att den skär.

 

ralf

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
varsågod

Även proffs behöver fråga om hjälp ibland !
Bestyckningen är bra att vara noggrann med.
Gör den bara inte för snäll, ju magrare blandning desto bättre går motorn. Problemet med tvåtaktare är att de går som bäst just vid aluminiumets smältpunkt. Därför är det en farlig balansgång.
/ Ralf