Hjälm med inbyggda kåpor

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Gillar att lyssna på musik från MP3-spelare när jag är ute på långfärd och kör skoter. Har under ett par år försökt hitta ett par hörlurar som låter bra och sitter kvar i örat utan att skava när man tar på sig hjälmen. Tyvärr så är ofta ljudet från skotern så högt att det överröstar det som spelas i lurarna.

Jag har tittat på Peltors hjälmar men undrar om det finns någon annan tillverkare. Kan tänka mig en öppen hjälm men vill helst ha en av cross-typ. Det får gärna vara med Bluetooth mottagare också.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag kollade själv upp detta för ett par år sedan och då fanns det bara Peltor vit eller orange :)
Man tycker att någon kunde tillverka en snygg öppen hjälm med kåpor och löste det som Nolan med en utvändig modulplats, där man själv väljer kabel, MP3 eller blåtands enhet.

Det finns säkert nån annan med erfarenhet i denna fråga som kommer att skriva ett bra svar här snart.

Den här ser annars mycket trevlig ut: http://www.peltor.se/se/Product.asp?PageNumber=532&ProductCategory_Id=46&Product_Id=77
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
jag kan rekomedera creatives in ear lurar jag har dessa och dom sitter mycket bra är små och smidiga, känns in under hjälmen, dämpar ljudet från omgivningen oerhört bra och sist men inte minst mycket bra ljud! köp dessa för en trehundring och dina problem är över...;)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
eller så köper du ett par kåpor från peltor som har bluetooth osv..sen bygger du in dessa i hjälmen:) litet projekt.men klart värt de..då har du trådlös överföring av ljudet från din mobil..plus att om nån ringer så trycker du på en knapp och du kan snacka med den som ringer..har själv dessa lurar på jobbet och de kan vara Riktigt livligt omkring å man kan snacka helt vanligt..och då menar ja riktigt livligt..jobbar på en verkstad där vi repar lastmaskiner av alla slag typ..som lever om nå djäävulskt.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Gillar att lyssna på musik från MP3-spelare när jag är ute på långfärd och kör skoter. Har under ett par år försökt hitta ett par hörlurar som låter bra och sitter kvar i örat utan att skava när man tar på sig hjälmen. Tyvärr så är ofta ljudet från skotern så högt att det överröstar det som spelas i lurarna.

Jag har tittat på Peltors hjälmar men undrar om det finns någon annan tillverkare. Kan tänka mig en öppen hjälm men vill helst ha en av cross-typ. Det får gärna vara med Bluetooth mottagare också.
Peltor YES är suverän, haft en sådan i snart 10 år, tyst, lätt osv. finns väl fortfarande i Orange, Vitt eller Svart med Röda/Vita slingor på
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hörde att Peltor skulle ha slutat med sin "skoterhjälm"?
Trist i så fall men G7:an, den oranga borde fungera, har ju t o m fäste för mikrofon på bägge sidor så den händige kan ju modifiera o montera någon form av hakskydd så är det en crosshjälm.
Annars väger ju t ex G6 bara 800 g och vitt går ju att måla eller stripa
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
eller så köper du ett par kåpor från peltor som har bluetooth osv..sen bygger du in dessa i hjälmen:) litet projekt.men klart värt de..då har du trådlös överföring av ljudet från din mobil..plus att om nån ringer så trycker du på en knapp och du kan snacka med den som ringer..har själv dessa lurar på jobbet och de kan vara Riktigt livligt omkring å man kan snacka helt vanligt..och då menar ja riktigt livligt..jobbar på en verkstad där vi repar lastmaskiner av alla slag typ..som lever om nå djäävulskt.
Värt att notera är vell kanske att dom lurarna med bluetooth kostar omkring 3000kr. Vilket jag inte skulle vela lägga ut på lite ljud.