HJÄLP! rs venture startar inte

nikko0e

Medlem
9 mar 2009
30
0
1
kiruna
rs venture tf -06.. när brorsan var ute å körde så dog den bara tvärt, och när jag ska starta den (el start) så snurrar variatorn men kolvarna står still och det rasslar från motorn. kedja/drev som är sönder? vev? kam? .

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har väll inget med kedjan att göra.
rör sig variatorn så ska veven också röra sig.så enkelt är det ju.
rör det sig inte i motorn så är ju öppenbarligen vevaxeln trasig.

jag har en reservdelsmotor om du behöver nå delar inom en framtid;)

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Är det inte nedväxlig på dem? Allstå drev som sitter mellan vev och variator för att få ner varven?

nikko0e

Medlem
9 mar 2009
30
0
1
kiruna
kan även vara att ventilerna är öppna pga kedje haveri, vilket därmed orsakar att de inte är någon komp.? nån mer som är kunnig innom de här området ???

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Skulle tro att sträckarn har gått sönder och kamkedja rappat över med följd av att kolvar och ventiler slagit ihop och ventilerna blivit krokiga. precis som du säger själv.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om motorn går att dra runt och inte kolvarna rör sig så kan det väll inte bero på kamkedjan

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
men kolvarna måste röra sig eftersom variator rör sig när man drar på startmotorn å startmotorn sitter ju på stator sidan av motorn.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kamkejdesträckaren har ju rasat på dom där motorerna tidigare, jag skulle lyssna lite med handlaren om vad som gäller. Det är ju rena gissningarna på vad som kan vara fel innan man öppnar motorn.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Är du säker på att inte kolvarna rör på sej när du kör på startmotorn/snurrar variatorn ?
Isf har du ett jäkla havveri, antingen måste ju vevaxeln ha gått av mellan variator och första cyl. eller så har alla vevstakar gått av.. Låter ju väldigt konstigt..

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Måste lyfta toppen och se hur det ser ut när du inte har komp på nån cylinder. Helst ta lös cylindrarna också.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
okej, ska riva isär den och kolla. tror det är kamkedje spännaren, ongefär vart sitter den?
Nej du.. Skulle INTE öppna motorn om jag var du..
Inte för och vara oartig men din kunskap om 4T motorer verkar inte vara tillräcklig.

OM du nu mot förmodan öppnar så skaffa dig en REP handbok. Dessa 4T motorer är inte direkt lätt mekade för den oerfarne.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
kan garantera att det är kamkedjesträckarn som gårr sönder.
så därför är ventilerna öppna.
har du en ***** tur så räcker det kanske att byta sträckarn och byta ut ett par ventiler men det är om du har tur.
annars kan du åka på toppbyte.