HJÄLP oljepåfyllning!!

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
hej som ni ser på rubriken så ska ja fylla på olja i oljebehållaren.
problemet är att , kan jag blanda 2 olika oljor med varann,, för att det gammla oljan är kvar och jag måste fylla på med ny olja. och ägaren kommer inte ihåg vilken olja han hade. jag har ok q8s skoter tt olja som jag tänkte fylla på. skotern är en rev 600 sdi-05.
så jag undrar om jag kan blanda 2 olika oljor med varann?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Han driver bara lugna sig lite :) Men han har ju rätt i det han säger dock.

Men jag tror inte skotern kommer att skära bara för att du blandar 2 olika oljor :)
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
jojo, men ska man riskera eller ska man hälla bort det gammla olja?
isf hur tömmer jag det gammla oljan?? har kollat men hittar ingen plugg eller nå liknande.
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
tror nog risken är minimal att den skär.. har själv blandat oljor när man varit ute och kommit på ställen där man ska tanka så har dom inte rätt olja..då äre inget annat att göra än blanda


(inga spydiga kommentarer om att man ALLTID ska ha med sig olja i ryggsäck/släde/pulka! alla kan glömma.)
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Så här förklarade säljaren från Exon Mobi som säljer Mobil olja.
"Om du blandar 2st olja av samma typ ( motorolja med annan motorolja) lr skoter olja så blir aldrig kvaliten sämre på oljan än den sämsta av dom 2 oljorna som du blandar."
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Har läst att om man blandar fel sorters olja kan den skikta/klumpa sig och kleta igen systemet. Men då ska de nog vara en helt annan typ av olja :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Har läst att om man blandar fel sorters olja kan den skikta/klumpa sig och kleta igen systemet. Men då ska de nog vara en helt annan typ av olja :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
skräm mig it så där , får fan nästan hjärt attack . har bara haft skoter 1 månad så vafan
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
skräm mig it så där , får fan nästan hjärt attack . har bara haft skoter 1 månad så vafan
Har blandat hel och delsyntet i min 600 sdi utan problem. Kör själv idag på statoils egna skoter olja för att den verkar helt enkelt fungera bäst. inga problem att blanda oljor så länge det är kvalitetsoljor du använder.
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Har blandat hel och delsyntet i min 600 sdi utan problem. Kör själv idag på statoils egna skoter olja för att den verkar helt enkelt fungera bäst. inga problem att blanda oljor så länge det är kvalitetsoljor du använder.
okay, vad bra;)