HJÄLP! Kolvringar, vilken ordning?

volvo16valve

Medlem
10 mar 2019
11
0
1
57
Skogen
Hej!

Det är så att jag nyligen inhandlat nya kolvar från RINAB och är påväg att montera dem. Problemet är att jag inte vet vilken ordning kolvringarna ska vara, alltså vilken som är den över och vilken som är den undre. Kolvringarna i sig har inga markeringar på sig (inga siffror, bokstäver, verkligen inget..). Det enda som skiljer dem åt är att de har olika färger på sidorna. Ena ringen är helsvart och andra har en silverkant.

Det jag har kunnat läsa mig till på andra forum, både svenska och engelska, är att den silvriga ska mest troligen vara högst upp. Stämmer detta?

Bifogar en bild. Skotern det handlar om är en Polaris IQrr 600 -09

Tack på förhand!
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Japp silverring överst. Men OBS kolla om de är fasade på ena sidan! Om ringarna är fasade så vänd den fasningen uppåt för då trycks de utåt av förbränning explosionen. De gäller båda ringarna. Jag förstår att du köpt Kimpex och då måste du kolla noga speciellt på svarta ringen om de har gjutskägg från tillverkningen. Jag har fått slipa bort gjutskägg på kimpex kolvar och dessa svara ringar (helt otroligt värdelöst aldrig mer kimpex. Se till att kolvringarna går trycka in i kolvringsspåren för de gick inte på de skidoo summit kolvar jag monterade jag fick slipa både ringar och kolvringsspår🤨 Och glöm såklart inte kolla ringgapet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De är säkert Kimpex för de har haft svart undre ring förut ivf man de va visserligen hundra år sedan.