HJÄLP HJÄLP HJÄLP tändspole problem...

eskityr74

Medlem
11 dec 2010
8
0
1
hällefors
jag har en Lynx racing 440 millienium , som har dålig gnista , ena stiftet har lite lite gnista , det andra inget alls...
misstänker att tändspolen är kass , men det finns ju fan inge natt köpa...i sverige iallafall.... var ner till den lokala Ski-doo försäljaren men enligt dom gick inte spolen till min att beställa längre?????
den var för gammal tydligen....
orginal nr till min spole är 512059073 , nån som har en liggande?? eller finns det nån ersättningsspole?? vad händer om jag stoppar i en annan spole?
nån som vet

HJÄLP MIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :Cry:
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
Kolla kabelskor om de ej sitter så blir gnistan svag och tändstiftstempraturen blir låg vilket gör att stiften får loppa lärde mig något nytt på motorsågen i höstas gick bra sedan tändhatt kabelskon kontaktade rätt i kabeln.
 

lasse1

Medlem
11 feb 2009
16
0
1
finns en på blocket som lindar om spolar verkligen billig o bra o fort går det
roland blombacke 070-7422806
tar 300 per spole
menar stator
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Du har troligen statorfel!! Det är sällan tändspolar ryker. Men du kan prova tänspole från annan maskin moped som bil/båtmotor mc går bra att testa med. Jag har kört Lynx 800 med 6volts mopedspole ett kort tag faktist,,funkade finfint men man bör inte köra länge med 6volts spolar pga överhettning i 12v motorer! Och min thundercat och motorcyckel går finfint på volvo v70 tänspole. Men kör inte andra spolar mer än som test om de inte har samma ohm värden för det finns säkert risk add cdiboxen tar skada i längden.

Eller skaffa mätvärden o mät upp statorn
 

eskityr74

Medlem
11 dec 2010
8
0
1
hällefors
någon som har nån koll på vad som händer om jag slänger in en annan spole som har orgnr 512059039 min spoel heter 512059073...kommer den funka? (om det nu är spolen som är paj)
går det att ta reda på ohm-skillnaden? eller åtminstone att få reda på värden på tändspolen så man kan leta på det som är så nära värdena på min orgonal spole?

:evil: