Hemmagjorda styrstål

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Är det någon som har gjort egna styrstål, och kan dela med sig av erfarenheter och gärna bilder på dem?
Tänkte tillverka egna och det skulle vara roligt att få ta del av nyttiga tips.
(Jo, jag vet att det finns att köpa, men det är inte roligt...) :laugh:
 

XorcessX

Medlem
20 jan 2008
32
0
1
32
Bräcke
Är det någon som har gjort egna styrstål, och kan dela med sig av erfarenheter och gärna bilder på dem?
Tänkte tillverka egna och det skulle vara roligt att få ta del av nyttiga tips.
(Jo, jag vet att det finns att köpa, men det är inte roligt...) :laugh:

Hej =), Armerings järn funkar bra, ^^ kanske inte så vackert men de funkar ;)
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Gör du dom av armeringsjär så glöm inte att slipa dom släta, annar går det tungt av bara h-vete.
Jag gör mina i rostfri rundstång, dom stoppar minst 3 gånger längre än vanliga, men man kan oxså göra av vanlig "blötjärns" stång och sen lägga på nån sträng med hårdmetalls tråd i en vanlig pinnsvets.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Gör du dom av armeringsjär så glöm inte att slipa dom släta, annar går det tungt av bara h-vete.
Jag gör mina i rostfri rundstång, dom stoppar minst 3 gånger längre än vanliga, men man kan oxså göra av vanlig "blötjärns" stång och sen lägga på nån sträng med hårdmetalls tråd i en vanlig pinnsvets.


Vad menar du med vanliga? Inte koromantstål väl? För då *****r har du använt nått annat än rostfritt iaf...


Jag provade att göra egna ifjol av rostfri rundstång å dom höll inte alls nå bra tycker jag.

Det är helt klart värt att köpa riktiga koromantstål
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Finns lite olika kvaliteer av både svart och rostfritt, vet inte varför många verkar tro att rostfritt alltid ska hålla bättre än svart.. gjorde nya till min Viper i rostfritt pga att jag inte han få hem mina coromantstål innan ja for till fjälls men ja bytte när ja kom hem å det blev en grym skillnad .. har iof en 38a matta så den blir ju lite känsligare på styrstålen..
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Nej, naturligtvis inte bättre än koromantstål, utan bättre än vanliga standard styrstål.

Det är nog rätt svårt att göra egna stål som är 3 ggr bättre än koromant, så länge man nu inte har väldigt gott om pengar förståss :D , men har man dom pengarna försöker man nog inte ens att göra några själv överhuvudtaget ;) .
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Jo de finns ju legeringar i både svart o rostfritt som skulle vara i detnämaste omöjliga att nöta upp, men dom skulle vara så spröda att man får vara glad om man ens komms ut ur garaget innan dom går sönder.