Hemmabyggt BK system

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tänkte bygga ett eget bk system till min Pantera 1000cc. Vad brukar man andvända för slang mellan pulka och skoter. Pantera har ju 3" utblås på ljuddämparen så jag antar att jag måste köra då grovt hela vägen för att undvika mottryck. Men som sagt...vart hittar man en så grov och värmebeständig slang, några tips?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De enda tips jag har är kör lugnt med detta bk system och du måste bygga 3 tums system. Lugnt är max halv gas i högst 3 sek och håll inte jämn fart i 70 -110 kmt. Dessa motorer är nämligen känsliga för hög avgastemp vid jämn fart i 70-110kmt så kör du i dessa farter över en hel sjö kan motorn nypa ihop eller bränna hål i en kolv. Upp till 60kmt jämn fart tror jag funkar men obs jag "tror". 60 knyck duger väl hoppas jag.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tänkte bygga så att det snabbt går att plocka av, ska bara sitta på vid pulkdragning, och då går det sällan fortare än 50km/h.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Man kanske skulle gå upp till 3,5" om de fick plats, och sen dubbla 3" under pulkan med rostfria slutrör:)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Man kanske skulle gå upp till 3,5" om de fick plats, och sen dubbla 3" under pulkan med rostfria slutrör:)
3,5 tum skulle bli säkrare men blir de inte klumpigt tycker du?
Om du håller dig under 60 kmt vid jämn fart så duger 3 tum. De går köra fortare men då måste man köra ojämnt fort typ pendla mellan 70 -100kmt. Undvik djup ospårad snö för de skulle kunna smälta en kolv ,kör ojämn gas om du måste igenom djup snö. Om du tror du kommer köra i djup snö en hel del så vore 3,5" bättre val än 3"
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jo men tänkte att man kunde pressa ihop röret så de blir typ ovalt under fotstödet. Det är fram under buken vid ljuddämparen de blir svårt att få till nån markfrigång. Sen har jag ännu inte hittat nån lämplig slang i den strl jag vill ha:(
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jo men tänkte att man kunde pressa ihop röret så de blir typ ovalt under fotstödet. Det är fram under buken vid ljuddämparen de blir svårt att få till nån markfrigång. Sen har jag ännu inte hittat nån lämplig slang i den strl jag vill ha:(
Jag byggde ett bk system med fyrkantsprofil (rektangulär) under själva fotsteget de ger bäst markfrigång och bäst flöde samt att du får fotvärme om du drar det stumt mot fotsteget. Flexböjkart finns i alla dim mekonomen bör kunna ta hem 3,5" om de inte har på hyllan. Annars har andra biltrimfirmor dessa flexrör.