Helt omöjligt att få isär variator från splinesen

Mattias.o

Välkänd medlem
19 maj 2012
108
0
6
Har försökt hela jävla kvällen men den vill inte lossna hur ska jag göra har alltså fått loss variatorn men får inte isär den man ska ju bara behöva knacka på avdragaren men det går inte!
Någon som sitter på nått knep ??
Mvh Mattias

Mattias.o

Välkänd medlem
19 maj 2012
108
0
6
Okej nått tips upptäckte även att markeringarna på inre skivan sitter fel vad påverkar det ?
Jag stod med slägga och slog och den kommer inte en millimeter känns som det har nypt rejält.
Sprutde på lite smörj så får det stå och dra lite över natten så får jag prova igen imorn vad är det för variator typ på 2011 800 etec igentligen är det tra 5 ??

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Tra7 sitter det då på XP modellerna av 800 iallafall -08 och framåt vad jag vet .

Om du inte får isär yttre och inre skivan , testa att spola hetvatten på den yttre skivan/locket innan du klappar till avdragaren , OBS inget vatten på den inre skivan och själva axeln som går igenom yttre skivan

Okej nått tips upptäckte även att markeringarna på inre skivan sitter fel vad påverkar det ?
Jag stod med slägga och slog och den kommer inte en millimeter känns som det har nypt rejält.
Sprutde på lite smörj så får det stå och dra lite över natten så får jag prova igen imorn vad är det för variator typ på 2011 800 etec igentligen är det tra 5 ??

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Skippa släggan och använd endast variatorns egenvikt och avdragaren. Skruva in avdragaren på plats, så att du har maximalt antal gängvarv i ingrepp, sen håller du i den yttre rörliga skivan och slår hårt ner mot tex ett stumt betonggolv.
Detta sätt har aldrig misslyckats för mig.