Helsyntet inte bara av godo....

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Öhh, ska man alltså undvika oljor med polybutenkoncentration högre än "1000 molecular weight" för att tillgodose bra smörjförmåga?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
BTW, intressant att det är Yamaha som testar 2-taktsoljor :) Fast det är väl knappast skoterdivisionen...
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Jag orkade inte läsa men kan passa på att påpeka att helsyntetiska oljor ska man akta sig för.. Det är nämligen så att syntetiska oljor blandar sig med vatten och har du då så att du har relativt öppet vid luftfiltret eller har en kort väg mellan luftfilter och insug så kan det, om du t.ex. kör i pudersnö, dra in sig det och då blandar sig snön med ojan och oljan förlorar mkt utav smörjeffekten. Kan bli otrevliga skärskador. Detta är relativt nyligt upptäckt så lita inte på att den som rekomenderar oljan du ska köpa vet om det.. ;)
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Kort går rapporten ut på att vissa helsyntetiska tvåtaktsoljor ger så dålig lagersmörjning att lagren blåanlöps!

Smaka på den.....

MVH//
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Kort går rapporten ut på att vissa helsyntetiska tvåtaktsoljor ger så dålig lagersmörjning att lagren blåanlöps!

Smaka på den.....

MVH//
Jo de har jag sett på ett antal skotermotorer, själva vevaxel lagrena är sällan blånerade, men nedre vevstakslagret å ibland även övre "lilländan" är ganska ofta blånerade... På en motor jag hade isär så var HELA vevstaken blåanlöpt...
Så nog kan de stämma, men jag kommer fortsätta köra på helsyntetiska oljor!
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Alla vettiga 2t oljor inehåller PIB (poly iso buten), PIB fungerar som ett "krut" som bränner upp oljan efter den har gjort sitt jobb.

En vettig olja kan man konstruera så här:

Ta lagomt mycket av en bra ester basvätska, tillsätt additiv för smörjning i övre vändläget. Späd oljan med lösningsmedels så att den blir lagomt "fet" för att smörja och får bra köldegenskaper. Tillsätt precis så mycket PIB så att man kan förbränna oljan. = en bra olja som inte ryker sotar samt smörjer bra.

En annan nackdel med oljor med mycket PIB är att de har en tendens att stelna på kolvskörten när maskinen står över natten när det är kallt. Det gör att det blir ett helsike att få ut snöret första draget på morgonen.