Helix v-max 700 -98

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
44
Mora
Funderar på att byta helix på min maskin. Jag höjde inkopplingsvarvet en aning för få iväg den lite kvickare. Nu varvar den upp till 9000 sen kryper den ner till 8500rpm vid max pådrag. Vilken helix tycker ni att jag ska byta till? Hur fungerar det körning på låg resp. hög höjd?. Är det svårt att byta den själv? Hur gör man..det kan ju vara busenkelt! Men jag tycker varitorer är en jungel men en härlig jungel om man får till den!
Vad kostar en lämplig helix?
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
hej!

Jag har en 49-43 graders helix liggande (orginal är 45rak) som du kan få för 500. Den växlar på mer i början för att hålla igen på slutet för att du inte ska tappa varv i högre hastighet och med det toppfart.

Hur du byter är att skruva lös variatorn(secundären) med centrumbulten, sen skruvar du lös dom 3 muttrarna som håller helixen, den kan poppa upp när du tar lös. Sen byter du till den nya och kollar fjäderinställningen. På helixen finns det några siffror vid hålen, 0,3,6,9 och i variatorn 1,2,3. Orginal tror jag ska vara 1 i variatorn och 6 på helixen. 1+6=7 altså 70graders förspänning... kom ihåg att sätta samma förspänning som det var innan,, Då märker du skillnaden mot orginal, Byter man flera saker samtidigt så vet man ju inte vilken som gav effekten.... Sen om du tycker att den varvar för lite så spänner du upp den ett snäpp och för mycket ner. ja du fattar. När du sätter dit helixen så vrider du den tills den glider på närmaste knapp, medsols tror jag det blir. men det ser du ju när du tar lös hur det funkar...

Är du intresserad av helixen kan du ju mejla mig.

MVH Erik