Helix Problem Pro X2 -04

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
43
Sundsvall
Hej Allisammans !

Nu när snön har ramlat ner tänkte jag kolla över skoter som började krångla i slutet av förra säsongen. Det kändes hela tiden som att starta på 2:an. Sen så växlade den inte upp ibland.

Rev isär sekundären nu och fick bort helixen. Då har en "arm" på helixen gått av !!= :confused: . Då hade jag en tanke på att vrida den ett halvt varv och använda dom andra två armarna då det är bara två löphjul den använder sig av.

Går detta ? eller är det fel Helix till min. Den har nämligen PERC och jag har hört att det finns två olika helix. Sen står det massa nr på min. Vad betyder dessa och behöver jag en exakt likadan ?

Är det nån som har en liggandes :madgrin: ?

Dessa nr står på min "407 Rapid Reaction Twin Trax Helix"
"58-38-46-ER / 58-40-46-ER

Jag förstår ingeting ?! Nån som kan förklara ?

Tacksam för svar ! /Robin
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Du kan vända på helixen ,siffrorna som står på den är vinklarna och längden och sedan ER betyder electronic reverse,twin trax du har två val på vilken växling du vill ha. men det rekommenderas ändå att du byter till en ny pga obalans i variatorn

58-38-46-ER detta är det ena valet på DIN helix
58-40-46-ER och det andra
58 = längden på första "växeln" 38= vinkeln i början 46= vinkeln i slutet och ER= Electronic reverse (Någon som kan rätta mig om jag tänkt fel ?)

Om du köper ny helix så ska det stå med ER i benemningen annars får du en helix som inte är gjord för Perc

Lägg ut en annons i köpes på den helixen om du inte byter till en annan :) vilken motor har du på Pro x2 an ? Visst är det en TEAm sekundär på den där ? hur ser helixen ut är det med 4 eller 8 skruvar ?
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Undrar om inte första nummren = första vinkeln, andra nummren = andra vinkeln, och sista siffrorna är längden på den första vinkeln i tum. 0.46" dvs :) TROR att det är så grundat på det jag läste häromdagen
 

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
43
Sundsvall
Aha..då har ja lite koll..ska kolla med en polare som har en XR 800. Han hade originalet ligandes. Jag har 600cc och 8 skruvar =) Han har också PERC
 

EricW

Välkänd medlem
27 jun 2010
146
0
6
Sundsvall
Aha..då har ja lite koll..ska kolla med en polare som har en XR 800. Han hade originalet ligandes. Jag har 600cc och 8 skruvar =) Han har också PERC
Hej
Jag har en sekundär som passar bra till din maskin, har själv hast den till en lika maskin som du har.
Finns i Sundsvall