Heldöd EFI, skadat av tömt batteri?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Skotern funkade klockrent när jag ställde undan den. När jag sedan skulle ha den hade ungarna slarvat bort fegsnöret, Hämtade ett annat, ändå död. Tänkte att ungarna tömt batteriet genom att ha lämnat tändningen på... Laddade batteriet, men ändå heldöd! Säkringen som sitter på pluskabel vid batteriet är hel.

Och, ja jag vet att det är otroligt dumt att lämna nyckeln och snöret i skotern som är en EXT 550 EFI -93. Den har gått som en klocka i 17 år, har inte rört en skruv i motorn.

Så till frågan:
Vilken del i elektroniken kan ta skada av att batteriet sakta tömts med tändningen på?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Skotern funkade klockrent när jag ställde undan den. När jag sedan skulle ha den hade ungarna slarvat bort fegsnöret, Hämtade ett annat, ändå död. Tänkte att ungarna tömt batteriet genom att ha lämnat tändningen på... Laddade batteriet, men ändå heldöd! Säkringen som sitter på pluskabel vid batteriet är hel.

Och, ja jag vet att det är otroligt dumt att lämna nyckeln och snöret i skotern som är en EXT 550 EFI -93. Den har gått som en klocka i 17 år, har inte rört en skruv i motorn.

Så till frågan:
Vilken del i elektroniken kan ta skada av att batteriet sakta tömts med tändningen på?
Batteriet kan vara för dåligt. Även om pumpen går så kan det hända att det inte räcker till.
Det hände för mig på en 580 Efi.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Och som svar på frågan om vilken del som kan ta skada av att dräneras på ström. Ingen alls, enligt allt rimligt.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
testa utan fegsnöret och tryck bara in pinnen med fingret eller nåt sånt, kan vara så att de du hittade inte passar så bra som man kan tro
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
testa utan fegsnöret och tryck bara in pinnen med fingret eller nåt sånt, kan vara så att de du hittade inte passar så bra som man kan tro
Här kan du ha strulet faktiskt,fick dra i en liten skruv i "pluppen" på endel maskiner då den inte riktigt tryckte in knappen ordentligt....
Det var lite problem med dessa på endel arctic-cat då jag var skotermek i början på 90-talet men inte alla...
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ja, eller som jag sa, kolla gnistan... Fegsnöret bryter ju tändningen så om du har gnista så sitter felet inte där.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Pumpen går inte, lampan tänds inte och jag har tryckt in knoppen (vid fegsnöret) med något spetsigt så att den bottnat men det hjälpte ju inte.

Det är 13,8 volt i batteriet efter att ha stått ute i kylan under tre dygn.

Anledningen till att jag misstänker att något tagit skada är att jag råkade ut för något liknande på min bil i höstas. Glömde lyset på så att batteriet blev tomt, laddade batteriet och startade bilen, men efter detta var halvljuset stendött, på bägge sidor. Bytte lampor, ingen skillnad. Det visade sig att bägge (både höger och vänster) ballaster (styrdon) till xenonljuset var trasiga, samtidigt!

Jag tror att något i dem tog skada av att försöka hålla uppe spänningen till xenonlamporna trots sinande batterikapacitet...

Jag har inte kollat gnistan, ska göra det.
Brydde mig inte då inte ens pumpen gick...
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Ibland har man tur.

Det var fel på kontakten till fegsnöret, den kortslöt inte oavsett hur hårt man tryckte mot kontakten, kopplade förbi den och allt funkar igen!