heavy hitters....behöver lite hjälp

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har köppt heavy hitters till min vector mtn och vill ha lite hjälp.
har läst hela instruktionerna nu men har ett par frågor.
som jag har fattat så ska man vikta på så mycket som möjligt tills den tappar varv.
men jag som nästan bara kör lössnö och backar osv så brukar den ju tappa varv när det går tungt.alltså är det ju svårt att få rätt vikt om man viktar den för max acceleration.för jag vill ju ha max driv i lössnön.


ett exempel.
jag är och sprättar i lössnön och den tappar varv=växlar för fort.
är det bara att vikta ner den från lågen då eller?

enligt instuktionerna ska man ju ha samma vikt som original som grundinställning.
men då var det ju att hitta en grundinställning till att börja med.
så mycket vikt som möjligt till låg och så lite som möjligt till topp vad jag fattat att det skal vara...
men hur mkt på varje?

får man skruva i flera insex i låg eller är det bara en som gäller?

men om man gör så här?
vikten: 40g
låg: 3/4" insex bult 3.3 gramm
mellan: stål bult2.6g + 3st "brass" brickor á 0.4g=3.8g
topp: aluminium bult 0.9g

blir väll 48g om jag inte räknar fel.
borde väll funka som grundinställning?
ni som kör med heavy hitters hur har ni viktat?

sen undrar jag ang loctiten som följde med.måste man ha den på då man testkör och ställer in kittet?
kan man värma på vikten när den är monterad eller börjar det smälta bussningar och grejjer då?
ang värmningen så är det för att få lös loctiten sen om man ska ställa in i efterhand.
 
Last edited:

Mrob

Ny medlem
7 jan 2008
4
0
1
Sollefteå
Vad köpte du för vikt då på kittet? Är det för 48 grams orginal vikt kittet är till? Är de det så borde de inte vara nå fara.. Så har ja fått för mig iaf att de bara är att byta..
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
mja borde väll vara det..står "your set of weights weigh 48.1grams each" på instuktionsboken.
 
Last edited:

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Hej! å HÅ!

jag har grejjat en hel del med HH, nu är det lite speciellt med turbo och HH speciellt i början, på en så pass motorsvag maskin som jag har.

MEN.

som jag själv märkt det så när du har MAX fäste och ACCAR, det går tyngre än i Lössnö/bjuder på mer motstånd.

vikta in dom dom Original, ev nåt gram till, där i krokarna. kör en sväng, märker du nånstans du vill förändra? högt varv/lågt varv? eller är du osäker, kolla på hastighetsmätaren en sväng och se vilken hastighet det är, lättare att avgöra vars på vikten du ska öka/minska då. är du osäker så kör du ett par mil och känner efter hur de verkar funka.

små förändringar räcker ibland...

men har du aldrig hållt på med variatorbestyckning så får du räkna med att lägga ner ett par timmar, men du komer grejja det iaf. :rock:

sen om du vet nån fler som vill ha HH så har ja ett begat kitt 48g.. Phazern ville ha 64g plus en massa till :D
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
neee nog går det tyngre i lössnön än på led tex.
kanske inte alltid men om den växlar för fort.....

vilka krokar?:p
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har satt dit det nu med hyffsat resultat.

dock mitt problem är att när jag matar ut i djupsnön så övervarvar den.
jag har ju satt dit tyngsta pinnbulten på låg så jag vet inte hur jag ska få den att växla på fortare.kanske mellan som vill ha tyngre.

hur gör ni när ni byter vikterna?
plockar ni sönder hela variatorn eller går det att plocka lös rullarna så att man får fram vikterna?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ja men hur mycket?en sån där 0.4 bricka kan väll inte göra stor skillnad?
jag ids inte skruva isär variatorn HELA tiden.därför jag vill ha ide om det finns något bättre sätt att komma åt vikterna.blir nog roligare om det är enkelt att komma åt dom.
för jag läste att det skulle vara smidigt att hålla på med dessa.
men tamefan smidigare att byta hela vikten så som jag gör i nuläget.

hur gjorde du för att komma åt dom så lätt som möjligt.
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Det finns ett verktyg för att pressa ihop primären och sätta på ett klammer som håller ihop skivorna medans du skruvar i vikterna. Kolla KN-racing där köpte jag mitt.. Funkar kanon
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ajja fixxade det där igår så nu går den hyffsat.köppt deras förgasarfjädrar också.men som sagt måste vänta in lite minusgrader så att den går bra innan man törs säga någonting