Haverier: Bilder och historier

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Skapar nu en tråd där ni som har varit med om skoterns baksida får skriva ut. Som överskriften lyder har du varit med om att skotern säcka ihop? Vad gick sönder, gick det i hög fart eller låg fart? tillsist hur dyr blev reprations kostanden eller ställde ni undan skotern?
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Sv: Har du varit med om något haveri?

Hadde en Ski-doo Tnt 74, för 20 å några år till... Den fick man bära mera än åka på. det sämsta som hände va att en dag (långt hemmifrån) sköt loss "båda" tändstiften ur 340... med gäng å allt, bara å gå hem... det blev senare en yamma 440 i den, som såldes till härjedalen, Hede, där han som köpte den hoppade över en snödriva å in i konsum... pang å bröt foten. Han sålde åxå.... hmmmm... men jag har fortfarande ägarpapprena kvar, nån som känner sig träffad där ute.... hahaha...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Sv: Har du varit med om något haveri?

Alla skoteråkare har nog haft sin beskärda del av haverier.
Själv åkte jag ut till småbåtshamnen en dag, hade då en ZR 580 EFI -97a som rullat runt 8-900 mil... Isen hade relativt nyligt lagt sig men det var gott om fotspår över till ön där vi har stugan, jag åkte "längs stigen" med god fart så det inte skulle vara några problem. Hinner precis utanför grunden där det är en "öppnare överfart" så smäller det till och maskin stannar, stum (skuren). Det knakar och lever om i isen så man var snabb av med remmen och rullade skrotet till grundare vatten (nästan ingen snö på isen). En kolv hade pulveriserats och tog en cylinder med sig i fallet, tror det blev en kostnad på runt 4 tusen för beg. cylinder samt nya kolvar med tillbehör...
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Sv: Har du varit med om något haveri?

Hadde en Ski-doo Tnt 74, för 20 å några år till... Den fick man bära mera än åka på...

He he - min första skoter var åxå en TNT 74:a och min led av samma symptom som din... bära mer än köra... Dock inga allvarligare haverier men man tröttnade på att bära...

/S
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Sv: Har du varit med om något haveri?

Jodå, jag hade fått "gumman" justerad i bromsbänk, och trodde den var färdig för vintern.
Men den nöp nästan direkt, på en sjö.
Skaffade då en avgastempmätare och ville kolla vad som händer.
Jag såg direkt att det var nålproblem, tempen drog iväg som avlöning.
Tog kontakt med han som bromsat och justerat, och han upplyste mig om att han bara justerar högfartsmunstyckena i bromsbänk.
Tråkigt och dyrt att jag inte visste det.
Efter det använder jag ALLTID avgastempmätare när jag justerar, både på mellan- och högfart.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: Har du varit med om något haveri?

Har aldrig haft några större problem med motorn bara dra och köra :aetsch:

Men detta har jag dock lyckats med under mina sista 200mil.
Första premiär turen 2006 så körde jag på en sten och bukla kylaren o lite av chassiet. Allt höll dock. Sen knäcka ena boggie skenan samt nedre fästena på främre boggie dämparen!
Gick c:a 150 problem fria mil efter det!
Sen sprängde jag primär variator som i sin tur resulterade i 2st motorfästen som gick av, även sek. variator fick ordentligt med stryk.
C:A 10mil med nya variatorn så rasade kjedjehuset, efter ett lager skar.
Detta var sista som hände förra sesogen så rev ner skotern i molekyler, efter så såg jag att ena motorfästet i chassiet var av så bara att byta chassie.

Ny sesogn o nya problem, hann c:a 5 mil på första turen innan jag hittade en ny sten som krökte chassiet, även styrstag som lossnade under motorn.
Ur med motorn, fixa det samt gå lös med släggan på chassiet, nita om kylare osv.. Kom ur garaget på väg hem så lossnade övredrevet i kjedjehuset..
Lös med skiten och skruva ihop det igen.

Ut på banan och efter c:a 5-6 varv börja dämpningen bli konstig, bägge parrallellstagen i boggien var ordentligt böjda, samt dämparen hel kass. Bara byta ut.

Efter det sista har hon rullat c:a 500meter och funkar kanon :hello:
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Sv: Har du varit med om något haveri?

Vevaxeln gick av förra året. 350 mil på mätaren, gick som tur på begagnatgarantin. Tomgång på rullning i nedförsbacke. Två månaders stillestånd

Skar ordentligt på ena cylindern för några veckor sedan. Kolvar 2700 skr, rep & omnicasilning av cylindrarna (tog båda näg jag ändå håller på) 5-6000 skr. Ca 60-70 knyck. En månads stillestånd.
 
Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Sv: Har du varit med om något haveri?

Jag har vart med om några haverier. En summit som skurit efter 10 mil. En Yamaha Et där förgasaren hoppade ur gummit en mars morgon i minus 25. På en lynx Finlandia lossnade ett stag fram i boggien som boggie fjädrarna satt mot. Fjädrarna kraschade in i matt skoningarna av metal och rev lös en rad av dom. Matta kuggat över på en Skidoo Citation. Soppa torsk 2 ggr.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Sv: Har du varit med om något haveri?

Främre stötdämparfästet i boggien gick av någon gång, märkte det idag. Annars så är jag helt felfri, vad jag vet.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Sv: Har du varit med om något haveri?

Har inte haft nått stort problem faktiskt..

Men på min Summit 600 -99, när jag just köpt den i september så ställde jag bort den i bodan, sen i December nån gång när jag skulle starta och köra för första gången så var den helt död, kollade runt lite och lämnade till slut in den.. Dom sa att de bara var att byta DPM boxen, de gick på ~6000kr, var ganska så surt när man inte kört en enda kilometer efter man har köpt den.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Har du varit med om något haveri?

Öppnade en Summit 800x -01 idag.

Ni får själva gissa vad som hänt och varför.



 
R

Robin

Sv: Har du varit med om något haveri?

Rasad back (AC powder extreme -97) från stillastående, ingen personskada.
Avriven drivaxel (AC powder extreme -97) ca 50km/h, blåmärken och skrapsår.
Vriden vevaxel (Poo xcr 600-95) Kvarstående phsykiska skador pga påsk tillbringad i garage utan bra resultat.
 

Supersport

Välkänd medlem
12 mar 2005
180
0
6
Sv: Har du varit med om något haveri?

ser ut som om kolvringen eller nått har legat och skramlat en del..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: Har du varit med om något haveri?

Min förra skoter skar p.g.a en kolvringsstopp pinnen åkte in i kolven..drivaxel rasade 2ggr sekundärvariatorn gick ej att lossa.
Knäckte styrstången nyss på min nuvarande skoter och boggiedämparfästet gick av förra året åsså min jä**a magnapull går sönder så ofta att jag har gett upp att räkna gångerna fast nu har han hållit efter jag har förstärkt den en del så ta i trä!!
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Sv: Har du varit med om något haveri?

Min exciter som jag sålde för ca 3 veckor sedan skar 2 gånger på typ 100 mil, nya kolvar båda gångerna och 1 ny cylinder första gången.kolvar 450kr st, 1 cylinder 1000kr Sen sprängdes sekundärvariatorn på den och slog av 1 kabel i kabelhärvan annars gick det bra , sekundär 300kr, magnapullen gick sönder kring 10 gånger , lagades med hjälp av svets, primärvariatorn krånglade en hel del, ca 5-600kr att laga, svingarmsfäste på boggieskenan gick av, bakre boggieaxel gick av efter ett hopp. avgasröret var ihoplappat flera gånger.
Så den skotern var man less på kan man säga.
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Sv: Har du varit med om något haveri?

Avgasport som gick av o ramlade in i cyllen på snopro 440 -03, blev rätt fult, ny cylle o ny kolv samt lite packningar på det.

Diverse haverier med en 89:as ext eltigre 530, mest haverier med kåpan som håller vattenpumpen, den har lossnat o ställit till lite oreda, bla annat skadat svänghjulet och sånt, dyyrt. även kört av lite dämpare och sånt med den.

et250 -79 mitt första haveri, skickade upp primären genom huven. (rätt bra för att vara första haveri tycker jag)
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Sv: Har du varit med om något haveri?

Spräckte cylinderfoten på min Indy Sport 340. Kunde senare konstatera att någon händig vandal hade varit framme med stora slipstiftet och portat hejvilt vid överströmningskanalerna och förmodligen orsakat mer problem än hästkrafter...

Nå, den motorn pensionerades och ersattes av en sjövild 400cc vattenkyld spis, som visserligen säkert hade dubbelt så mycket hästkrafter, men samtidigt ville ha tre gånger mer soppa och till råga på allt lossnade titt som tätt. Hoppade bland annat lös motorn efter konstens alla regler mitt på en lägda, vilket föranledde en halvkilomterlång svettig promenad tillbaka till närmsta farbara väg släpandes en oduglig polaris. Efter att motorn till slut bultats fast ordentligt och fanstyget sålts iväg levde jag i frivilligt skoter-celibat under säkert 5 år...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Har du varit med om något haveri?

ser ut som om kolvringen eller nått har legat och skramlat en del..
Kolven har tagit i toppen och vevstaken har tagit i vevhuset, till följd av att vevstakslagret sagt upp sig, till följd av dålig oljetillförsel.
Andra sidan såg jävligt fräsch ut, så det är nog något som stockar igen oljeledningen till just MAG-sidan.

Var för några veckor sedan en Fusion som skar pga "avhoppad" oljeledning.

Tänk vad mycket skada en liten ***** slang kan göra - och vilka bekymmer/pengar man besparar sig genom att köra premix!