Hatar folk som inte pratar sanning...

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
Hej!

Igår va jag och tittade på en skoter i Vilhelmina. han hade sagt i telefon att det fanns en spricka i buken fram och att det fanns en reva på ca 2 cm i dyna. Annars va allt fint och helt.

Står inte så mycket i annonsen utan bara detta:

"Dags att sälja skotern.
Polaris Rmk 600-07.

Den är i bra skick och går väldigt bra.
Mattan Halvt sliten men helt fungerande.

Har gått 567mil.

Pris: 57000;-

BVSA"

Första man såg när man kom var sprickan i buken, eller snara hålet. Va ca 10-15 cm stort hål som var lite provisoriskt lagat. Okey det hade ha ju sagt så helt okey. Andra var nedanför variatorerna där var buken kraftigt trasig, det va lagat med en plåtbit ca 15-20 cm lång och 10 cm bred bit. Sen var buken spräckt från stötdämparen till sidokåpan.
Allt detta trotts att det va bytt plast till en -09.
När man startade den så fanns det ingen tomgång, var dock bara att skruva på skruven, man varför ha man inte fixat detta om man vet att någon ska komma och titta.
Nödstopen funkade inte, bromslampan lyste hela tiden...
Dags för provkörning...
Åkte ut på vägen för att kolla som den varvade ur som den skulle. Inke så nicke, varvade på 7500-7600 men en pik på 7900, sedan bluddrade den bara.

Blev både arg och sur, man ringer och frågar flera gånger om det finns något fel på den, men det finns det inte sa han flera gånger. Går bra sa han även, eller hur!

Hoppas ingen annan blir lurad att fara och titta på denna skoter.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_Rmk_600_31451714.htm?ca=4&w=3
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
vad tråkigt att höra:( Jag har varit med om liknande händelser men inte vid skoterköp. Fick du åka långt för att kolla på den?
 

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
ja det är extremt störande, har hänt mig ett flertal ggr, men med bilar
du får börja begära mer bilder om det är en bit att åka. :)
 

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
24 mil enkel väg så det va inte så farligt men drygt ändå!
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Man blir alltid lika förbannad när nåt sånt händer. Har inte varit med om de när jag handlat skoter men xx antal bilar..
Nåt som också är jävligt tråkigt är när man bestämt att man ska åka ock kolla på tex en bil allt är klart man är nästan framme å har åkt 50 mil å när man ringer å säger att man är framme säger nötet i andra änden att han sålt den till nån annan!!!
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Sånt där är kraftigt irriterande. Var med om en liknande grej då det enda felet på skotern var att det var 2 små hål i dynan. Meeeen så var det ju förstås inte! A-armar böjda på bägge sidor, på mattan var ett flertal kammar borta och sen hade den fått sig en riktig kyss under så att kylarn såg ut som en banan. Sen såg den allmänt risig ut. Men enligt ägaren så var den ju förstås i riktigt fint skick.....
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Jag åkte 20mil enkel resa för att kolla på en bil i fint skick och inga fel som säljaren kunde komma på.
när jag kom till platsen så visst såg bilen fin ut först, MEN säljaren hade parkerat den tätt mot en vägg och den sidan var krockad från framskärm till bakskärm. förarstolen var klädd med en matta eller filt eftersom att hela klädselöverdraget var totalt trasigt.
började man titta under bilen så var karossen upprostat.
så jag frågade varför han ansåg att bilen var i toppskick och fick till svar.
"Ja egentligen är karossen skit, men köper du en kaross och tar motorn från den här så har du en djävligt bra bil."

Hade han inte sett ut som en tatuerad biker så hade jag tvingat honom att betala soppan och så hade han fått höra vad jag tycker om såna säljare.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Inge roligt sånt där, skotern jag var och tittade på och köpte hade två sprickor i buken, men jag fick med en extra som tur var :) men märkte sen att bromsljuset inte fungerar utan att det ligger på hela tiden, som på den skotern du tittade på. Såg senare att kontakten till bromshandtaget var av precis där man sätter fast den men det är väl inte hela världen :)
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Vad irriterande!! Tvärr så finns det många som anser att "felen får dom väl hitta själva" när dom ska sälja ett fordon och inte upplyser om det på telen, extra surt om man åkt långt. Jag hade en skoter jag sålde tidigare i vinter, fanns en en hel del fel på den som inte märktes så bra. Hade med lätthet kunnat lura på nån att köpa den för skotern var utvändigt i bra skick! Men jag lagade felen och upplyste köparen om det och vad mer som behövde fixas, gick back flera tusen på den affären men hade ett fortsatt gott samvete! :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jo det är ju bra om man säger vad som är fel eller behöver fixas, annars retar man ju bara upp någon och tillslut kanske det är fel person man har lurat, så då kanske dom åker hem till en eller ringer som ett tok på telefon..

Jag visste om att det var spricka i buken för det sa han, och att det följde med en annan buk som tur var :)
Märkte sen att när jag kör med halvlyset på så kan det slockna och tändas, vet inte om det är något glapp eller inte..
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Skoter vart troligtvis såld idag då jag såg den på släpvagn här på Vilhelmina. Okänd bil som drog släpvagen.
 

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
Tråkigt för den som köpte den då jag nyss fått fram lite mer info om den.

Den skoter är körd en hel del på vatten samt tävlad med en sommar på vatten.

Hoppas jag slipper träffa den där kille igen iallafall... Grymt besviken på personer som inte håller sig till sanningen...
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Tråkigt för den som köpte den då jag nyss fått fram lite mer info om den.

Den skoter är körd en hel del på vatten samt tävlad med en sommar på vatten.

Hoppas jag slipper träffa den där kille igen iallafall... Grymt besviken på personer som inte håller sig till sanningen...
Jävligt synd att du blev lurad. Har aldrig fatta att man inte berätta sanningen när man säljer skoter. Gå ju som inte missa om det är jävligt stora sprickor och hål i buken. Om man inte berättar sånt så blir man som köpare genast ännu mer misstänksam och undrar vad mer säljaren döljer, som den troligtvis gör.
 

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
Precis!
Bättre att säga och att man blir possitivt överraskad än tvärtom...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo, ganska många är lika varsamma med sin skoter som en annan är mot en rulle dasspapper.

Men motsatsen finns! Jag har en kompis som är snart 40, han är inne på sin 16:e skoter och är en mkt skötsam kille. Snudd på pedant. Sist han sålde sin skoter (RX1-03) fick han höra att "-ja den var ju finare än jag hade trott!"

Jag har ställt mig i kö att köpa hans nuvarande maskin. :)
 

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
Inga polaris dikaler på den, öhlinare fram, vitt bukskydd... Ombyggd till -09 buk samt lyftbåge fram..
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hela annons-grejen handlar om att man ska kunna lita på varandra som köpare och säljare. Eftersom jag hade femtio mil till skotern satte jag in fem tusen på säljarens konto för att visa att jag skulle ha den. Köpte grisen i säcken efter att ha sett bilder och litade på säljarens ord. Samma sak gällde bilen när det denna gång var 102 mil enkel resa. Endast bilder och säljarens ord fick räcka!

Nolltolerans mot oärliga säljare utan respekt och medlidande...