Hastighetsmätarvajer

Svedda

Aktiv medlem
6 dec 2004
54
0
1
Hofors
Min hastighetsmätare funkar inte. Kikade lite på vajern idag å precis innan den försvinner in under variatorn så är den uttänjd. Man kan förklara som en fjäder som är väldgit mycket utdragen. Antar att det kan vara detta som orsakar felet, har jag rätt eller fel. Dags att byta vajer, lr?

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Det är väl bara att skruva loss den och kolla, det är ju en ganska så enkel konstruktion.

Svedda

Aktiv medlem
6 dec 2004
54
0
1
Hofors
kan man köra utan hastighetsmätarvajer, eller läcker det ut någonting då?

Har plockat bort den gamla vajern och ska beställa en ny, men om det kommer mer snö så lär man ju ut och prova men man vill ju inte att det ska börja läcka någonting.

det är även någon rosa massa där vajern satt, vad är det? är det någonting för smörjningen?

670 X

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
ja det går bra att köra utan wire
förmodligen är det fett du ser

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Svedda skrev:
kan man köra utan hastighetsmätarvajer, eller läcker det ut någonting då?

Har plockat bort den gamla vajern och ska beställa en ny, men om det kommer mer snö så lär man ju ut och prova men man vill ju inte att det ska börja läcka någonting.

det är även någon rosa massa där vajern satt, vad är det? är det någonting för smörjningen?
Men är det vajern det är fel på? Det sitter ju ett litet "stift" mellan drivaxeln och vajern i vinkelväxeln som hastighetsmätarvajern sitter fäst i. Det där stiftet går av om man inte smörjer tillräckligt ofta (nått som är lätt att glömma) är stiftet av hjälper det inte att byta vajer,då måste man byta stift,och det kostar inte mycket.

Och...det rosa är garanterat fett,yes! :)

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Håkan K. skrev:
Men är det vajern det är fel på? Det sitter ju ett litet "stift" mellan drivaxeln och vajern i vinkelväxeln som hastighetsmätarvajern sitter fäst i. Det där stiftet går av om man inte smörjer tillräckligt ofta (nått som är lätt att glömma) är stiftet av hjälper det inte att byta vajer,då måste man byta stift,och det kostar inte mycket.

Och...det rosa är garanterat fett,yes! :)
Om det där stiftet går av så kan man peta in en tändsticka i hålet och använda det gamla stiftet.
Det har då funkat för mig på en Indy 500

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
Michael skrev:
Om det där stiftet går av så kan man peta in en tändsticka i hålet och använda det gamla stiftet.
Det har då funkat för mig på en Indy 500
kan gå eller går inte... vill man vara säker på att det ska hålla så gör rent, fetta in med nytt fett och montera nya grejor så spar man skruvning framöver...

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Drivaxellager

Om pinnen till hastighetsmätardrivningen har gått av kan det vara ett tecken på att drivaxellagret håller på att ge upp. Om det glappar för mycket kommer läget i drivaxeln och snäckväxeln till hastighetsmätaren att skeva så att pinnen går av. Kolla upp detta lager innan det är för sent, själv fick jag lära mig den hårda vägen och var tvungen att byta drivaxel.
Mvh
Hans