Hastighetsmätare

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Har ingen analog hastighetsmätare på min summit 800 -05 ser man hastigheten i den digitala displayen på varvräknaren? Har försökt få fram det men kan endast se timräknaren och två olika tripmätare när jag bläddrar med knappen på varvräknaren. Nu har det inte någon stor betydelse för mig om jag har hastighetsmätare eller inte men kul att veta om det finns en mätare. Någon som har koll?
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Har bara en varvräknare, en svart plastbit sitter var hastighetsmätaren borde sitta. Var en kompis som sa att det ska vara så men blir lite tveksam när det inte fungerar
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Hmm.. kanske mätarn är bortmonterad ? vad jag vet sitter de mätare på alla rev- chassin förutom 440in
 
R

RevMan

Summitarna har inte dubbla mätare. Dom har hastighetsmätare, tripmätare, vägmätare och triptimmätare.
Hastighetsmätaren hoppar fram när man kör och försvinner när man står still. Om den inte kommer fram kanske den inte får nån signal från givaren
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Okej, hastighetsmätaren kom inte fram igår när jag provkörde skotern men nu vet jag att det ska finnas en iaf. Har haft isär kontakterna tidigare så ska kolla att jag fått ihop dem ordentligt.
 

krajm

Medlem
30 nov 2009
38
0
1
Har oxå en summit 05 där kommer hastighetsmätaren ej fram innan man kommit upp i ca 30 km/h
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Har varit och provkört på riktigt idag. Det enda som fungerar är timräknaren, alltså varken tripp eller hastighetsmätare fungerar. Någon som har koll på hur mycket en givare kostar? Misstänker att det är den som är trasig.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Summiten har som sagt bara en mätare. Varvräknare. Den har den där lilla displayen som visar när du börjar köra över 25 -30 kmh. Om du tar lös sekundären så ser du ett svart plastlock. Där i sitter givaren till drivaxeln (Hastighetsmätaren)

Följ stegen och avbryt om du hittar felet såklart :)



1. Börja med att följa kabeln IFRÅN plastlocket upp till mätaren och se om de är nån skada på den. Den kan ha ryckts isär eller gått sönder. (NR 15-16 PÅ BILDEN)

2. Ta bort locket till givaren, sitter med 3 st 13s muttrar (NR 19 PÅ SKISSEN) . Där inne är det massa fett så du får nog torka rent lite. Sedan så ser du en sak som sticker ut (NR 17 PÅ SKISSEN), inne i den så sitter det en torx-skruv som du kan skruva lös (kan vara fett i hålet så du inte ser torxen så torka ren den). När du dragit ut den så ska det sitta en RUND magnet där (NUMMER 5 PÅ SKISSEN). Kontrollera den är hel.

3. Har du kontrollerat allt detta så vettefasen.. kompisen hade detta fel på sin Summit 600 05 men även om vi kollade allt så hitta vi inget.. sen böt vi själva locket (NR 13 PÅ BILDEN) Och då fungerade allt som de skulle :)

Lycka till, skrik gärna till hur det gått!
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Det var inget avbrott i kabeln och jag har haft isär locket och magneten var hel. Det fungerar fortfarande inte och jag hittade ett Intressant fel i samma veva. Oljeläckage på framsidan av motorn... Rengjorde allt for ut och varmkörde maskinen ordentligt. Ser ut som att oljan kommer från packningen som sitter mellan block och cylindrar. Tur att man märker sånt nu innan säsongen börjat på riktigt!
Iaf så ska jag testa byta locket till givaren!
Tack för en bra felsökningsguide :)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haha kung du hitta oljeläckage i samma veva :)

Kul du uppskatta den.. synd bara att du inte hitta felet.. du har ingen polare du får snabblåna locket av bara? Locket är inte gratis tyvärr.. typ 500 kr. Trist om det inte är det :/
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Har nog inte någon som jag kan låna ett lock av. 500kr känns lite väl mycket ifall det inte fungerar men jag hittade ett begagnat lock till halva priset så försöker väl med det först!
Tror det är från packningen till grenröret som läcker, fasen reservdelslistan börjar bli lång och jag har inte kört många meter med den här maskinen ännu haha :)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Ett klassiskt Ski-Doo 800 fel är att bultarna till grenröret gängar upp sig. Byt packning och köp nordlock brickor till bultarna.
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Bytt packningarna så inget läker nå mer! Fick även locket till hastighetsgivaren igår men det är så förbannat kallt i mitt garage att jag måste vänta lite med att byta ut den. Korkade föräldrar som köper hus utan varmgarage ;)
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Nu har jag bytt givaren och provkört, mätaren fungerar icket! Det måste nästan vara mätaren det är fel på, lite dyr att byta ut så får se när jag har råd med det.
Har en ny fundering, går inte timräknaren längre än till 100h? Alltså när den kommer till 100h så börjar den räkna från 0 igen? Eftersom jag har 690 mil på mätaren och bara 60h, kan aldrig stämma!
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Då förstår jag. Nu har jag haft isär alla kontakter och och använt kontaktspray i dem. Hjälpte inte och nu börjar varvräknaren hoppa omkring också. Ska pröva att byta mätaren och hjälper inte det då vet jag inte vad!