hastighetsmätare?!

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Hej!

Har suttit och försökt komma åt mätartavlan på hastighetsmätaren på min ski-doo mxz 800 -01, men det går inte att få upp den? ska man ta bort glaset på något sätt? Vill få till det utan skada på mätaren.
Bilder på modden kommer sen!
 

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Har inte så höga mil för att behöva fuska :) Nej, ska ha ur tavlan och modda :) Funderar på något tryck av geting elr liknande.

Men fanns det ingen vettig människa som vet hur man öppnar den?!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Läskigt att folk vet hur man gör... även om man bara har tänkt byta mätartavla...
Tycker jag inte.

Kan inte vara särskilt svårt att göra heller.

Lär ju göras för att byta t ex. en trasig glödlampa, en brusten fjäder eller vad som helst .
Man kan inte skynda sig till handlarn så fort smågrejer börjar på att gå sönder, eller om man som i detta fallet vill byta mätartavla, etc.

Det här med nedställda mil tror jag är ganska överskattat, Ser du en skoter som är i fint skick så spelar det ingen roll vad det står på mätaren.

Även en skoter som gått 50 mil kan ju se förjävlig ut.

Miltal har egentligen ingen större betydelse IMO.
 

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Tack för svaren, kom fram till att man ska ta bort glaset framtill, det gör minst skada :) Kommer just åt mätartavlan då och kan passa på att rengöra lite grann :)
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Tycker jag inte.

Kan inte vara särskilt svårt att göra heller.

Lär ju göras för att byta t ex. en trasig glödlampa, en brusten fjäder eller vad som helst .
Man kan inte skynda sig till handlarn så fort smågrejer börjar på att gå sönder, eller om man som i detta fallet vill byta mätartavla, etc.

Det här med nedställda mil tror jag är ganska överskattat, Ser du en skoter som är i fint skick så spelar det ingen roll vad det står på mätaren.

Även en skoter som gått 50 mil kan ju se förjävlig ut.

Miltal har egentligen ingen större betydelse IMO.
Men med mycket mil på mätaren blir skotern mer svårsåld. Tror att det är väldigt vanligt att mätarna ställs ned några hundra mil... tyvärr. Särskilt när det är så pass lätt.
För en nybörjare är det nog ganska viktigt att det är garanterade mil, annars kan det bli väldigt mycket mek utan kunskap.

Men håller med om att det allmänna skicket är det viktiga.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet inet hur man delar på en ski-doo mätare. När jag gjrode egna mätartavlor till mina mätare fick jag "knäcka" upp plasten runt glaset. Sen fick jag limma ihop det igen.

Och de här med mätarfusk. OM någon vill fuska så äre ju inget som hindrar dom. Som tur va så funkar ju inte de på nyrare maskiner(eller ja, inte utan ett "lite" dyrare ingrepp) En gammal analog mätare är ju bara "snurra" vajjern baklänges.