Hastighetsmätare Mach 1

leif_s

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Jag har en Ski-Doo Mach 1 -93 som en tidigare ägare har bytt huv på till en MX-huv och mätare och allt är således från en mx...

Jag undrar nu om utväxlingen på hastighetsmätaren är samma, eftersom alla andra mach 1-skotrar går "mätaren ut" medans min bara går till 140-150 km/h i mätarfart och jag har FAST twin pipes och variatorerna är rätt inställd så skotern varvar ur helt som det är tänkt!

Är det fel på mätaren, eller kan skotern vara neddrevad? (är väldigt startsnabb, lämnar de flesta bakom sig!)

Är det skillnad på en mätare ifrån en lång mx eller en kort mx skoter så det är det som kan vara skillnaden?

Tacksam för svar!



 

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Tjena kör M1 själv å den pinnar på en bra bit över 160 på mätarn, kolla på Ronnies.com där finns sprängskisser över din skoter å MX kolla om det är samma artikelnr på mätarna så ser du om det är rätt mätare, men troligen är den nerdrevad då tappar du ca 20Km/h i topp
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
om den är neddrevad borde varvtalet börja gå upp på slutet(i 140-150)när variatorerna inte kan växla upp mer.....

har du bytt pipor och inte har fixat variatorerna så att skotern ligger på rätt varvtal för dom så kan du ha mindre effekt än original...

men det har du väl redan kollat..

mach1-aaaahhh,det var tider det!!
 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
jag har för mig att på baksidan av mätaren finns 2 uttag för wiren ett för kmh o ett för mph ,kanske värt att kolla!!