Har problem med min polaris edge touring 800-04.

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Ja du måste tillbaka med oljetanken annars skär vevlagren och vattenpump omg. De är enormt komplicerat att ta bort oljetanken på din modell för att få smörjning till vevlager o vattenpump.! Ställ in pumpen så den drar 2 % i genomsnitt utgå från grundiställning/fabriksinställning. Under tiden du räknar ut och justerar hur mycket olja den drar kan du köra 1% extra i bränsletanken. Men efter du fått den dra 2% ur separat oljetank är de ingen jättestor mening hälla olja i tanken men du kan såklart köra 0,5,-1% extra i tanken de blir ju en aning säkrare.
Ok då ska jag genast montera tillbaka tanken! Tack ska ni ha!
Ska jag köra med polaris ves olja eller funkar de me typ okq8 Rs olja?
Nu är de jag som e korkad hur räknar jag ut de? 😊
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok då ska jag genast montera tillbaka tanken! Tack ska ni ha!
Ska jag köra med polaris ves olja eller funkar de me typ okq8 Rs olja?
Nu är de jag som e korkad hur räknar jag ut de? 😊
Du räknar ut hur många % den drar på ett vist ant liter typ på en bränsletankank. Fyll oljebehållaren full och fyll upp ingen efter en bränsletank körd så räknar du lätt fram hur många procent den dragit. OKq8 oljan är svinbra så kör gärna den för den ger extremt fet yta på hela vevaxeln och lagren så du behöver inte ens konservera motorn inför sommarvilan.
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Du räknar ut hur många % den drar på ett vist ant liter typ på en bränsletankank. Fyll oljebehållaren full och fyll upp ingen efter en bränsletank körd så räknar du lätt fram hur många procent den dragit. OKq8 oljan är svinbra så kör gärna den för den ger extremt fet yta på hela vevaxeln och lagren så du behöver inte ens konservera motorn inför sommarvilan.
Perfekt! Tackar!
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Varför skar den för förra ägaren?
Hur omfattande var skadorna?
Hur renoverades den?
Enligt förra ägaren så var de tändspolen som hade gett upp så den gick på en cylinder.. (om jag nu ska tro på de)
Nya nekasilcylder, kolvar,pakningar..renoverades av en som var mekaniker som han kände som han sa.. Men kan säga mycke..
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Om motorn tappar bara en av cylindrarna kan de va tändspolen.....
Ja o ägaren innan sa att tändspolen var bytt o när jag kollade mer noggrant så var den inte de.. Nu är den de.
Förut kunde jag bara köra nån meter så dog den.. O höll på så tills jag även bytte ut bränslepumpen då kunde jag kanske köra 1,5 km innan den stanna men då va de hög tomgång..
Måste ha varit flera fel på min, men igår så gick den! Efter jag bytt :
Tändstifft
Tändspolen
Insugsgummin
Bränslepump
Bytt till boyesen Reedmembran
Bytt ut soppan
Rengjord förgasarna
Rengjort avgasportarna
Mätt upp stator
Bytt chokkägla
Komptestat den+att jag kanske har glömt nåt.
Men nu är jag orolig när jag kört en kort stund med bort plockad oljetank.. Tror ni att något har hunnit hänt?
Den är dit monterad nu igen iallafall..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oj funkar den nu grattis isåfall. Ang om du skadat ramlager så kan Asker svara bäst på det för han vet exakt hur oljeförsörjningen funkar på din modell. Du körde ju på olja i bränsletank så jag hoppas de kan leta sig till ramlagren ändå dock väldigt osäker på det Pma Asker för säkert svar.
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Tjena problem kvarstår! I söndags gick den väldigt bra.. Men så va jag ut o körde en sväng nu o de lät typ som den gick på en cylinder sen dog den... Skar den nu eller? O nu har jag ingen gnista på stifften...
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Innan jag drog iväg så stannade den typ två gånger o så körde jag kanske 3 kilometer.. O då gick den bra tills den stannade.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tjena problem kvarstår! I söndags gick den väldigt bra.. Men så va jag ut o körde en sväng nu o de lät typ som den gick på en cylinder sen dog den... Skar den nu eller? O nu har jag ingen gnista på stifften...
Om den tappat gnistan får du va delvist glad då har den förmodligen inte skurit ivf. De luktar mer o mer statorfel för de är luriga satar de kan visa helt rätt värden och ändå va felande. Passa på att ohm mäta statorn nu medans den är gnistlös!! Jag fattar det som bägge stiften är utan gnista?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Inte ovanligt att någon kabel ut från statorn går av inuti isoleringen. Så plocka lös svänghjul och stator och inspektera kablarna. Och mät och riv i kablarna för å se om du har något avbrott.
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Om den tappat gnistan får du va delvist glad då har den förmodligen inte skurit ivf. De luktar mer o mer statorfel för de är luriga satar de kan visa helt rätt värden och ändå va felande. Passa på att ohm mäta statorn nu medans den är gnistlös!! Jag fattar det som bägge stiften är utan gnista?
Ok hoppas inte att den skurit! Ja ingen gnista på båda stifften, testade två stifft till men ingen gnista på dom heller..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kan jag byta stator själv eller måste jag lämna in den? Något speciellt jag bör tänka på?
Den kan du byta själv om du inte är helt retard. Den sitter bakom svänghjulet så du måste köpa en avdragare för just din modells svänghjul. Avdragare kan du hitta på skoterdelsfirmor kolla rinab och skoterdelen som ex.Statorns elkontakter är bara dra isär.
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Den kan du byta själv om du inte är helt retard. Den sitter bakom svänghjulet så du måste köpa en avdragare för just din modells svänghjul. Avdragare kan du hitta på skoterdelsfirmor kolla rinab och skoterdelen som ex.Statorns elkontakter är bara dra isär.
När jag monterar då behöver jag nåt speciellt verktyg få?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
När jag monterar då behöver jag nåt speciellt verktyg få?
De enda du ska hålla stenkoll på vid isärtagning och ihopsättning är en liten metallkil (krysskil) som ligger i ett spår på svänghjulet och en grop i vevaxeln. Den är lätt att tappa bort när du drar lös svänghjulet och den kan åka loss vid montering av svänghjul.
 
Reactions: Bola

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
De enda du ska hålla stenkoll på vid isärtagning och ihopsättning är en liten metallkil (krysskil) som ligger i ett spår på svänghjulet och en grop i vevaxeln. Den är lätt att tappa bort när du drar lös svänghjulet och den kan åka loss vid montering av svänghjul.
Ok tack för svaren! Så jag behöver ingen momentnyckel eller dylikt..?