Har problem med min polaris edge touring 800-04.

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Den har bara krånglat sen jag köpte den..
De jag har gjort:
Bytt tändspolen
Bytt ut bränslet
Bytt bränslepump
Tändstifft
Reedmembran
Rengjord förgasarna.
Men den bluddrar o går dåligt ändå. Går bra på tomgången men så fort jag gasar så dör den..
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Den har bara krånglat sen jag köpte den..
De jag har gjort:
Bytt tändspolen
Bytt ut bränslet
Bytt bränslepump
Tändstifft
Reedmembran
Rengjord förgasarna.
Men den bluddrar o går dåligt ändå. Går bra på tomgången men så fort jag gasar så dör den..
Vad kan de vara för fel?
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Fick bra värden på alla utom mellen gul o brun där fick jag till 0,1 o de skulle va o,15.
Räknas 0,1 som 0,10?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Fick bra värden på alla utom mellen gul o brun där fick jag till 0,1 o de skulle va o,15.
Räknas 0,1 som 0,10?
ohmmät triggerspolen/picupp också! Men även om picupspolen och statorn visar rätt värde kan de va väck ändå.
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Jag har ändrat nålventilen från näst längst ner till näst längst upp nu (för jag tycker stifften blir väldigt blöt) O har precis varit ute o kört typ 10vändor på ängen.. Nu går den hyfsat men bluddrar på låga varv o avgassmäller lite ,oxå tar de ganska lång tid innan den kommer ner till tomgången.och när jag kom till gårn så dog den. Väntade lite o startade den igen.

Kommer inte ihåg vilken läge jag hade typ 20k eller 200k.
Ja de kan de ju vara..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag antar du menar att du sänkt trottelnålarna. De låter som du borde kolla lågfartsmunstyckena att dem inte har ärgat igen. Dra igenom dem med veckad koppartråd eller ståltråd från stålborste bara blåsa ur dem duger inte prova även skruva på bränsleluftblandskruvarna ge den mer soppa så den går ner på tomg snabbare. Snål gång ger rusande tomg. Kolla även att flotörnivån är rätt inställd och att flotör-nålventilerna täta ordentilgt.
 

trixa

Prospect sledder
13 dec 2017
3
2
3
Skellefteå
Byttes/ingick även tändkablar och tändhattar då du bytte tändspole? Jag bytte tändhattar på en Yamaha vmax med liknande symtom, avbrott i bägge hattarna. 5kohm är ett typiskt värde genom en tändhatt.
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Tack för bra tips! Jag har även tagit bort separata oljetanken bör jag göra något mer är bara plugga slangen?
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Byttes/ingick även tändkablar och tändhattar då du bytte tändspole? Jag bytte tändhattar på en Yamaha vmax med liknande symtom, avbrott i bägge hattarna. 5kohm är ett typiskt värde genom en tändhatt.
Ja de va kablar o tändhattarna med..
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Jag antar du menar att du sänkt trottelnålarna. De låter som du borde kolla lågfartsmunstyckena att dem inte har ärgat igen. Dra igenom dem med veckad koppartråd eller ståltråd från stålborste bara blåsa ur dem duger inte prova även skruva på bränsleluftblandskruvarna ge den mer soppa så den går ner på tomg snabbare. Snål gång ger rusande tomg. Kolla även att flotörnivån är rätt inställd och att flotör-nålventilerna täta ordentilgt.
Flotörventilerna stänger som de ska..
 

Zvenne

Medlem
24 jun 2013
44
0
6
Norrtälje
Jag hade samma symptom på min 600, det var chokewirarna som inte var rätt justerade.
Du kanske redan kollat detta men det är värt att kolla annars
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Jag hade samma symptom på min 600, det var chokewirarna som inte var rätt justerade.
Du kanske redan kollat detta men det är värt att kolla annars
Ok ja de är kollat nu.. Men har bytt chokekäglan oxå! För när jag hade isär förgasarna så tog jag en liten slang o blåste bakvägen o då kunde jag blåsa igenom fast jag tryckte in chokekäglan.
De ska ju vara ett litet glapp på choke vajern o gasvajern.
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Jag har tagit bort separata oljetanken, o bara pluggat slangen. Bör jag göra något mer än så? Får den smorning överallt som den ska via bränslet? Vattenpumpen osv?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag har tagit bort separata oljetanken, o bara pluggat slangen. Bör jag göra något mer än så? Får den smorning överallt som den ska via bränslet? Vattenpumpen osv?
Alla vevlager i dessa behöver olja från oljepumpen, annars skär lagren snart ihop. Fattar inte varför så många envisas med att koppla bort oljepumpar... vill man att maskinen bara ska gå 30-50mil till?
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Alla vevlager i dessa behöver olja från oljepumpen, annars skär lagren snart ihop. Fattar inte varför så många envisas med att koppla bort oljepumpar... vill man att maskinen bara ska gå 30-50mil till?

När ägaren innan hade skotern så skar den fast han hade separat oljetank. Den går väl lite väl fett om jag har kvar oljetanken o blandar olja i bensinen?
 

Pata87

Medlem
9 feb 2019
23
0
1
36
Orrviken
Alla vevlager i dessa behöver olja från oljepumpen, annars skär lagren snart ihop. Fattar inte varför så många envisas med att koppla bort oljepumpar... vill man att maskinen bara ska gå 30-50mil till?

När ägaren innan hade skotern så skar den fast han hade separat oljetank. Den går väl lite väl fett om jag har kvar oljetanken o blandar olja i bensinen?
Ska jag montera tillbaka oljetanken o bara blanda lite i bensinen för att vara på den säkra sidan eller va tycker du?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ska jag montera tillbaka oljetanken o bara blanda lite i bensinen för att vara på den säkra sidan eller va tycker du?
Ja du måste tillbaka med oljetanken annars skär vevlagren och vattenpump omg. De är enormt komplicerat att ta bort oljetanken på din modell för att få smörjning till vevlager o vattenpump.! Ställ in pumpen så den drar 2 % i genomsnitt utgå från grundiställning/fabriksinställning. Under tiden du räknar ut och justerar hur mycket olja den drar kan du köra 1% extra i bränsletanken. Men efter du fått den dra 2% ur separat oljetank är de ingen jättestor mening hälla olja i tanken men du kan såklart köra 0,5,-1% extra i tanken de blir ju en aning säkrare.
 
Last edited: