Har Nyss Bytt Kolvringar

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena, har haft problem med att min skoter (summit 800x 01) gått på en cylinder lite då och då när jag kört

Efter att ha haft den hos mekare så konstaterades det att kolvringarna var dåliga så dom är nu bytta

Jag har i helgen kört ca 1 tank och 3 ggr har skotern börjat gå ner på en cylinder igen så har jag stannat den ett tag sen har den gått som en klocka igen

Mekaren sa att detta var normalt efter kolvrings byte?

Är det så?, och i så fall hur länge kan detta hålla på
 

Polle_man

Välkänd medlem
21 okt 2006
156
0
6
SOLLE
Nä det låter konstigt,så ska den inte göra,det måste vara nåt annat fel,den kan ju inta bli utan komp på en cylle imellanåt,då e de nåt allvarligt
 

Jocke47

Välkänd medlem
20 aug 2006
234
0
16
38
Falun
låter som elfel... vadå det ska vara så? då borde ALLA nya låta så oxå :-/ hummmm en liten fillurfarbror det där
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Här finns en lite utförligare beskrivning av problemet

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=12270


Och efter att killen, som är en mycket duktig mekaniker (har firma som bygger turbos till skotrar) felsökt elsystemet och inte hittat något fel så hoppas jag det stämmer, hade själv också tippat på elfel men tydligen inte

Före kolvringsbytet så gick skotern ca 10 min innan den började gå på 1 cylinder nu har den som sagt gått nästan 1 dag i sträck innan den börjar, så jag gissar iaf att kolvringsbytet har förbättrat något iaf


Men tillbaka till tråden, någon annan som upplevt att skotern kan gå på 1 cylinder ibland efter kolvringsbytet, ni som har erfarenheter från liknande skotrar får gärna svara
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Nej det gjorde han inte men vi tog lös styret så det spelar ingen roll. Ville inte riktigt stå och svetsa och slipa vid soppa tanken....
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Kan du månne ha problem med att ge den tillräckligt med bränsle eller har du kontrollerat de 2 anslutningarna ( ej vakumanslutningen till pumpen) som sitter på vevhuset som ska vara pluggade så inte någon plugg lossnat???

Kom just på att som du skrev så uppstår problemet när motorn blir var, kan det vara ett statorfel dvs att när statorn är kall så får du tillräckligt med kontak men när den sedan blir varm så tappar du kontakt och att den därför börjar gå på 1 cyl ??
Ett svårt fel och ingen rolig utgift att prova byta stator för att prova om det är den som spökar.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
kan inte bero på ringarna, måste vara nått annat, stator skulle jag också gissa på. som påverkas utav värmen därför hittade ni inget när ni felsökte elen för då va motorn kall.