Har någon kört en viper btx i lösnö?

Vendetta

Ny medlem
18 sept 2018
3
0
1
36
Malå
Jag och sambon funderar på att köpa en viper btx 153 men är skeptisk till vikten och 44 mm matta i lösnö. Har någon några erfarenheter?
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Det hänger mycket på hur duktig man är på att köra och vart man ska köra. Jag tycker det är en positiv upplevelse att köra den 3-cyl maskinen utan turbo, nu när man vant sig vid turbon! Längden på mattan väger upp kamhöjden bra. Men ska man använda den som en lössnömaskin finns det smidigare alternativ, men som 50/50 led/lössnö så är den utmärkt.
Har planerat en provkörning V.50 på hemsidan ;)
 
Last edited:

Vendetta

Ny medlem
18 sept 2018
3
0
1
36
Malå
Tackar så mycket. Det är svårt att välja skoter när det finns så sjukt många alternativ till samma sak. Känns iallafall som Yamaha har väldigt bra fyrtakts motorer
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Lite OT men hur kommer det sig att det bara är Yamaha som verkligen satsat på fyrtakt medans de andra satsat på tvåtakt?
I början på milleniet så var ju fyrtakt framtiden.
 
Reactions: A Dahlberg

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Det går nog bara att spekulera i. Men det finns många faktorer som spelar in, pengar är en stor del i det hela. Både kostnader och intäkter. Det kostar att utveckla motorer, och att utveckla något helt nytt inte bara förfina det man har kostar enorma summor. Sedan har inte 4t blivit det som främst efterfrågas. Utan lättare och smidigare 2t är melodin för de flesta. Körstilen och vart man vill nå med sin maskin har förändrats. Så intäkterna har 2t på plussidan. Sedan skulle jag tro rent spontant att en 2t drar in mer pengar på reservdelsförsäljning också. Så sammanfattat: 4t dyrare utveckling mindre intäkter. 2t billigare utveckling mer intäkter.

Finns kanske andra och fler förklaringar, men där ligger mina tankar iaf.
 
Reactions: bigmac

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Skotrar som säljer ger intäkter. Sen om det är 2t eller 4t spelar ingen roll.
Sen derdär om att om man är duktig att köra så går en yamaha fint att köra överallt med, håller med! Men det finns mer lättkörda maskiner och kör man mycket så är en lättkörd maskin skonsammare mot kroppen och den är såklart mer lättkörd även för en som kör mycket...
 
Reactions: mas och bigmac

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Har kört lite Btx under säsongen. Skall man burka runt så är en smalare framvagn ett måste. Men nu var det inte det min polare köpte den för. Han ville kunna smyga runt lite utanför leder på myrar å sjöar. Märkte inget problem med 44mm. Men som sagt inte bottenlöst och brant.
Positivt var att slippa lukta som man jobbade på kolmila vid hemkomst 😁