Har någon en Yamaha SM 340?

T

The_slayeR

Jag har en Yamaha SM 340 årsmodell -79 eller -77, jag är inte helt säker. Jag är lite nyfiken om det finns fler sådana skotrar fortfarande i livet idag. Om nån har en sån, skriv om vad ni tycker om den, och om ni har haft några problem med den.:)
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Vad skall man tycka, den är inte särskilt kul efter 200 meter på ojämn led

Men om du vill ha en billig skoter så är den naturligtvis helt ok

Vår skoter har alldrig krånglat - endast bytt matta och nog finns dom i livet men de flesta står nog i förrådet
 
T

The_slayeR

Jo, det är klart. Men det är ganska kvick i accelerationen. Min har heller inte krånglat men den bränner alltid ena tändstiftet vid kallstarterna... :-(
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
min bror ha en sm340
han hadde samma problem
som som du men sen satte han dit en trottelförgasare sen har den
bara gåt och gåt
en fördel med sm:n äratt den är
lät så om man kör fast är det inte
så slittsamnt

 
T

The_slayeR

Har han primer då istället för choke? En primer skulle säkert lösa problemet... Det är så jäkla tråkigt att dra igång den kall. Det blir alltid ett sånt stort jobb när man ska köra en sväng... Och så är tändstiften dyra också! Men har hört att nya skotrar är också petiga med kallstarterna...
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
På sidan av förgasaren sitter ett nivårör. Sätt en "gummiblåsa" modell utombordsmotor på bensinslangen till förgasaren. Tryck på blåsan tills bensinen rinner över nivåröret, tjohoo den startar på första draget.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett tändstift är inte förstört bara för att det har blivit igensotat vid en kallstart.
Det brukar gå bra att bränna ren dem med varmluftpistol eller gasollampa. Ohmmät över stiftet och se till att det har oändlig resistans efteråt.

Originalförgasaren på en sån där gammal Yamaha är bra egentligen, en stor fördel är ju att huvudmunstycket är ställbart!
Den är rätt komplicerad eftersom den är hopbyggd med en bränslepump. Det finns ett extra membran i den för att reglera bränsletryck (i stället för flottör). Man brukar få byta membranen (det finns en sats med membran, packningar och diverse smådelar) då och då. Det är viktigt att inte försöka meka på känn med förgasaren utan följa anvisningarna i verkstadshandboken! Den är känslig för smuts också, det gäller att vara noga med renligheten. Tvätta ren den utanpå innan du försöker ta isär den, sedan tvättar du alla delar igen i ren tvättvätska, ser till att det är rent på arbetsbänken, du är ren om händerna osv när det är dags att sätta ihop alltsammans.
 
T

The_slayeR

Bra tips där, men farsan har redan spolat rent alla små hål med tryckluft och han beställde membran och det där, men det var inte samma typ, så det hjälpte inget. Jag lär få hålla ut med problemet... Och visst vet jag att det går att använda sotade stift, de funkar någorlunda när de har torkat. Jag ska försöka pröva olika metoder att dra igång den i vinter... Skam den som ger sig! Men det är en så härlig skoter så jag står ut med problemet, den funkar ju felfritt när man bytt tändstift. :D
 
E

Ej medlem/Inloggad

Sm340 -77

Jag har köpt mig en icke fungerande Yamaha.... ingen gnista på ena stiftet.
Jag har nu bytt ena tändspolen/fungerar fortfarande inte.
Sedan bytte jag 2 st kondensatorer och 2 st brytare.... då blev det gnista på båda stiften..... startar ändå inte.
Hällde i lite soppa i cylindrarna... startade direkt på det och sen dog den.
Troligtvis så måste jag kolla igenom förgasaren med membranet m.m.
Har inte hunnit det än!
Vart köper man membranet till soppapumpen "renoveringssats"?
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Har haft en SM340 för få se här nu, ca 6 år sedan. Gick bra och startade ALLTID lätt. Men sista vintern började den krångla med att den surnade när motorn blivit varm. Såldes men jag tror att den är vi liv fortfarande, har dock för mig att det blev bytt motor i den.

En kompis till mig har en SM340 och kör med hela tiden. Har väl inte varit några större mekaniska problem med den vad jag kan påminna mig om, men däremot trögstartad ganska ofta.

Det är en skoter jag alltid kommer att minnas, faktiskt mestadels positiva minnen också... :rolleyes:
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
Sm 300(!)

hade en sm 300 förra vintern, den var då iaf inte som en 340, skruvat mer än jag kört med den, men att köra är oerhört sköj. nu är det min granne och vän som har den, han byttte motor i den pga ras!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Hehe

Snacka om ett gammalt inlägg, skrev det för snart två år sen och den är

ännu kvar! SM:en är kvar för den delen också, men det blir nog inte så

mycket köra med den i vinter eftersom vi har en Phazer II nu.... På tal om

Phazern, det är rätt så mycket ös i den modellen, för att vara en fläktkyld

485 kubikare, eller vad tycker ni som haft en sån?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Registrering......

Ej medlem/Inloggad skrev:
Snacka om ett gammalt inlägg, skrev det för snart två år sen och den är ännu kvar!
SM:en är kvar för den delen också, men det blir nog inte så mycket köra med den i vinter eftersom vi har en Phazer II nu....

På tal om Phazern, det är rätt så mycket ös i den modellen, för att vara en fläktkyld 485 kubikare, eller vad tycker ni som haft en sån ?

Hej !
Varför inte ta och registrera dig och kom med i vårt glada gäng ??? :confused:
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
tycker fortfarande att en sm 300 är en ultimat hoppa-inte-långt skoter:)

men stabil i luften är den iaf, har nog aldrig varit med om en så lätt tuktad skoter!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Så du har hoppat med en SM 300? :D

Det måste ha tatt hårt på stackars hjulen i boggin....
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
Hoppa!

Jadu, har nog flygit längre med den än med polarisen jag har nu:)
förjäkla kul att hoppa med, å plötsligt så blev den där decimetern med snö en riktig djupsnö upplevelse:)
finns nog inge roligare än att köra sm i djupsnö(djupsnömått för sm=20 cm):)
 
E

Ej medlem/Inloggad

20 cm? Du skulle sett farsan när han drog med tummen mot styret genom

gården i stugan, det var ett tag sen men det var väl en meter lössnö, och

det bästa var när han stötte mot kanten som blivit när man skottat upp en

stig till bastun, skotern reste sig ganska upprätt.... Farten var väl inte så hög

men det såg rätt coolt ut med en bladfjädrad veteranare.... Så nog skottar

den ganska bra genom puder bara man har viljan :D
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Jag har 2st SM340 i drift, 1 78 helt orginal orörd pärla med 267mil, och min specialbygda 76:a med 345 matta med 23mm´s kammar och glidboggie(har kört i burcarcuppen med den) en rigtig lössnö maskin.

Det enda jag skulle kunna klaga på är att dom har lite speciel primär variator(går som inte byta ut den), sen kan jag säga att de nyare än 76 har lite mer lätt för att sura(kan sura ner stiften lätt). En klart robust skoter, min specialare gick då runt före jul i fjol asså passerade 1000 på mätaren, är det nå speciellt du undrar över så skicka mig ett pm jag kan i regel allt om dom där