Har min polaris skurit?

allden

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
När jag körde skotern (Polaris 500 -92) blev plötsligt stående, skotern orkade inte dra frammåt fast jag gav full gas. Den lät som den blivit sur, den "bööade" när man gasade. När jag tittade på tändstiften såg jag att ena stiftet hade en massa "smågrus" inkilad runt elektroden. Jag misstänker att det kan vara rester av en kolvring, dvs att kolvringen gått sönder. Jag är inte helt säker på att kolvringen gått sönder, men vad skulle annars "gruset" i tändstiftet vara?
Hur vet jag säkert att kolvringen gått sönder? räcker det att prova med kompressionsmätare?
Om det är kolvringen som gått sönder, hur reparerar man detta? räcker det med att horna cylindern? vad brukar sådana reparationer kosta?
måste kolven också bytas? vad går en sådan på?
 

TokLasse

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Tvärån Swe
Hål

det är vad du har fått i kolven.
Du har kör antingen med förmager blandning, eller så hadde det frysit i den ena förgasaren.
På så sätt har du bränt hål på kolven på grund av överhettning på kolvtoppen.
Andgånde vad som måste göras så är det att byta kolv, horna cylen, rengöra vevhuset vevaxeln sen skulle jag tro att den går igen.

 

leg

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Hål i kolven

Hej Jan!
Du har förmodligen hål i någon av kolvarna.
Ta loss tändstiften och kontrollera kolvarna med hjälp av en ficklampa.
Om det är hål i någon kolv beror detta mest troligt på att bränsleblandningen varit för mager, motorn har tagit in tjuvluft, eller mindre troligt; att tändningen varit felinställd.
Jag hade en polaris för några år sedan och brände hål i ena kolven på grund av den tog in tjuvluft.
mvh
Lars-Eric

 

Antepante

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Låter som en snöskärning. Blev precis likadant för mig. Den drog in lössnö i motorn och kolven får en chock varpå den spricker. Kolla om Kolven har pajjat vid insuget för då är det så. Jag hade exakt likadana symtom och det var bara att byta kolv. Ps! Kör inte så mycket då den är sådär så slipper du säkert hona om den, bara byta kolv Lycka till!
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Bästa sättet att kolla vad som är felet är att plockka upp cylindrarna.


..............................
Kör hårt, livet är kort.