Har min -94 med få mil något värde?

Nine9

Medlem
6 okt 2019
8
1
3
46
Skellefteå
Hej,

Hoppas på några förnuftiga råd.

När jag var ung på -90-talet tyckte jag att en EXT var det hårigaste man kunde köra. Några polare brände omkring på sina nya EXT special och jag på min El Tigre från nittonhundrafrösihjäl. Jag minns än idag hur det luktade nytt från deras skotrar och hur vansinnigt hårt de gick de få gånger man fick testa. Det var det vackraste som fanns. När jag satte mig på min efter en kort repa på leden på en ny EXT var det som att färdas 20 år tillbaka i tiden. Den kändes inte roligare än en gammal Raijd som min far hade haft några år tidigare.

För 13 år sedan såg jag en EXT 580 från 1994 med få mil på mätaren till salu och slog till direkt. Säljaren hade köpt två nya skotrar samtidigt. Det var EXTn och en Viking. EXTn hade mest stått uppallad och Vikingen fått jobba. Han hade haft kvar EXTn så hans dotter skulle få ta över den, men när hon fyllde skoter ville hon ha något nyare och häftigare så den fick stå kvar uppallad. Tills jag köpte den.

384 mil står det på mätaren. Den är i ett väldigt, väldigt bra skick. Jag har utöver service bara behövt byta en rem. Som ni förstår går den inte många mil per år i min ägo heller.

Nu har vi funderat på att köpa en 4takt och min kära fru har ställt frågan om vi ska ha kvar EXTn.

Det finns ju några halvfärdiga till salu för 10 000 spänn. Det står en några år nyare Triple Touring hos handlare för 20 000.

Är det bara jag som lever på 90-talet i nostalgins bubbla och det i verkligheten är så att en gammal EXT är en just en gammal EXT med ett värde på 10 papp?

Eller får jag, om jag skulle bestämma mig att sälja, ett bättre pris för min? Kort sagt, har 90-talet hunnit bli lite kult ännu, eller är det bara hågkommet som årtiondet då Nirvana ägde musikscenen och internetutbyggnaden tog fart?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Har inte koll på vad din skoter är värd, dock verkar det som att 90 börjar öka i värde nu, särskilt muskelmaskinerna. För några år sedan var en srx 700 värd 12 15 tusen, idag är en fin 30 tusen så dom har ökat bra i värde
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det som än så länge är värt något från 90 talet är stora tripplar i bra skick.
En EXT i mycket fint skick ligger nog där omkring 10-12 tusen. Kanske någon tusing till men den ska ju bli såld också annars är den ju inte värt det...
 

Nine9

Medlem
6 okt 2019
8
1
3
46
Skellefteå
Skönt, då kan jag behålla den med gott samvete. Blir lite mer grejor att hitta sommarförvaring till, men det går bra.

Tack för inspelen!