Har jag fel på bränslepumpen?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej!
Behöver snabb hjälp.
Maskin: yamaha mm700-00.

När jag drar full mutter så går den bra i ca 5-6 sekunder, sen börjar motorn "möööa"; orken försvinner och hastigheten sjunker.
Samma om man drar till 70, släpper gasen och drar på igen, då mööar den och är seg. Om man däremot håller jämn gas 5-10 sek och drar på igen, då svarar motorn som den ska.
Variatorerna är servade med nya slitdelar. Förgasarna är rengjorda.

Kan det vara nåt knas med bränslepumpen? Att den inte orkar leverera tillräckligt med soppa, typ. Eller nåt annat i bränslesystemet?

Tacksam för hjälp! :)
 
Reactions: ZR500_racing

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Om du efter en fullgasrepa och den dör ut som du säger , kollar du stiften då , så bör dom ju visa en tendens till för lite bränsle .
Då kan du ju kanske gå vidare därifrån , så det inte är tändningsfel ? , den orkar inte leverera spänning ? .
Vacum från motorn till pumpen ? , det du är inne på , bräslepumpen kan ju vara troligt , en pump lever ju inte för evigt ,
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
1.Testa först om avluftningen från tanken är ok,,,kör med öppet tanklock och går den bättre då har du igensatt avluftning helt enkelt.

2.
Pumptest. Ta lös soppaslangarna från förgasarna och dra i starten/elstart då ska det spotta oregelbundet mellan 3 till 7cm ut från slangarna om pumpen är ok. kommer det knappt ut någ soppa är pumpen väck.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Pumpen bytt, felet kvar. (hann inte testa avluftningen innan jag bänglade in skoter i garaget.)

Nån vänlig själ föreslog att kanske sekundärfjädern har gått av eller blivit förslappad.

Mekade på lunchen, av var den inte, men kanske slapp? Jag spände fjädern från 70 -> 80 grader och åkte ut och provade i lössnön som har fallit i natt. Nu mööar den inte alls lika mkt, bara lite lite. Nu ska jag till ICA och handla, ska testa att snyta ur den på leden så får vi se. :)
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Är det skotern som står i din profil som gått 900 mil som trular ? .

Kanske om du inte gjort det redan , gå över variatorerna , köp nya fjädrar i båda om du upplever som att den vart bättre då du spände den .

Är båda fjädrarna matt så växlar den ju i hjäl sig . men kolla så inga bussningar mm slitdelar är slut i variatorerna .
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Allt utom sek.fjädern är bytt. Nu är den beställd. :)

Kollade i verkstadshandboken och kan konstatera att min drevning, 21/40, är till för höjd 1400-3000 meter. Mamma mia! 23/40 ska det vara på höjd <1000 meter.

23-kuggars drev beställt, ska kolla så jag har hemma nitarna som Yamaha föreskriver.

Uppdrevning - mot strömmen! :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Idag bytte jag sek.fjädern. Och nu är mööandet i stort sett borta! :)

Däremot är övervarvningen ännu värre nu när sek.fjädern "håller emot" bättre. 9500 rpm de första 3-4 sekunderna är inte bra, det ska vara 8300 rpm.

I morgon blir det standarddrevning (23/40) och de viktnitar som Yamaha rekommenderar. Återkommer med rapport.
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Äntligen nån som förstått att man ska dreva upp mountain max:arna. dom är alldeles för lågt drevade för svenska förhållanden.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo, det känns som att den tomvarvar mer än den rör på sig. Neddrevning är ju högsta mode just nu, men det verkar inte självklart att det alltid är bättre...

Det blir spännande i morgon! :D
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Okej, nu har jag drevat 23/40 och har viktnitar 17,2 mm stål (inre) och 13,9 mm stål (yttre). Dvs exakt vad man ska ha <1000 meter enligt Yamaha.

Körde nyss en sväng i 1/2-meters puder på skarbotten. Den är fortfarande rapp, men verkar fortfarande varva ca 9000 rpm från start. Grr...ska åka en sväng på leden i kväll och kolla hur den beter sig där.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Test på sjön. 9000 rpm från start, 8500 rpm ca efter 5 sek. Alltså sämre än förut. Ska nu testa tyngre nitar i bägge hålen. Har gjort egna 5g-nitar.