Har en TRA Arm gått av för dig?

Har du varit med om att en TRA hävarm gått av?


  • Totalt antal som röstat
    55

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . ok, nu så har vi ju haft lite tankar och spekulationer ang. 3D rave porten hos tidiga 800R motorer, så jag tänkte en ny fråga/omröstning?

Postar ett personligt exempel hur de kan se ut..



frågan är som topic säger, har du någonsin lidit av att en av (kanske flera) av dina TRA hävarmar har gått av under drift?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Inte jag personligen, men en god vän till mig (som inte är aktiv på forumet) råkade ut för det. Den gick rakt av.
Rev 440 '06 (I think) med 800-snurra. Kanske en TRA 3?
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag klippte alla 3 när jag inte skruvat fast bulten ordentligt. Resulterade i hål i buken och ett hål i taket i garaget, tur man stog på gassidan:biggrin1:

Läste i någon Racing bulletin att man ska byta armar efter ett visst antal h med lite racigare setup.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men om en går av vad blir följden då? varvar inte eller bara skramlar där inne och lever f....n? har problem med min xp nu e som att inte variatorn greppar tag på remmen (383 rem).

var ut och körde såsåg jag att remmena var fransig så då tog jag och bytte och efter det så gick den dåligt växlar inget nästan mellan 4500-6000 rpm (som vatten på remmen) och det kommer oljud från primären lite gnissel och skrammel och den yttre skivan på primären är glapp ca 0.5mm..?
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Insåg efter klick att du antagligen syftade på enbart 800R motorn :hmmmm2:

Kört andra 800or; Ho och powertec, men aldrig sett eller hört om någon sånt problem.
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Det hände för mig på nyårshelgen! Precis som på din bild har min gått av.

Jag hade gasat över en sjö, saktade det ner och märkte att variatorn inte kopplade ut tillslaget. Stannade och hittade en bit av viktarmen i buken. Viktpinnen hade fastnat inuti variatorn och kilat fast den.

På min viktarm kan man se att en utmattningsspricka har börjat i utkanten på brottet eftersom där är brottytan blank. När sprickan har blivit tillräckligt stor så har resten brutits av.

När jag plockade isär såg jag att rampen satt aningen snett. Det kan ha gjort att det blivit en vridbelastning i viktarmen. Det kan också vara så att rampen hamnade snett i det tillfälle som den gick sönder. :hmmmm2:

Hade även mina viktarmar i läge 6. Har läst nånstans att det kan leda till haveri. Finns det någon som kan bekräfta detta?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Att de går av i läge 6 vet jag inte om jag sett tidigare.
Jag vet dock att Joey säljer 1-2st i veckan så de är inte ett SUPER ovanligt problem..

Ta kontakt med han, han kan ha hemma till bra pris-
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
nu har vi haft lite mer snö här i landet och jag är ju såå sugen på att höra om någon nuuu kanske har vart med om de?
har snacka med 2 på skolan som personligen hade vare med om de.. så jag vill nästan smygplussa på den stapeln.. .;-)

resultat just nu, utan mitt mygel..
a.5
b.2
c.19
d.9
 
Last edited:

arctic_nisse

Välkänd medlem
15 feb 2009
150
0
6
min gick av på lynx 600 -07 i 80-100 så variatorn låste sig i den hastigheter undrade vrf den höll på sen var snöret stumt oxå så jag nå smådelar i variatorn när vi kollade den löft upp bakändan och drog igång den släppte ner den när jag gasat upp den och hoppa på och körde hem :eek:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
MEN JAAAAA...
kom hem till skotern första gången sen jul, stoppa in 3 nya fina armar direkt från Northern catalyst. Körde tjaa? 2-3mil... mhjeeee.. ..så gick en nästa arm av. k . u . l

v.a.d. .ä.r. .f.e.l.e.t.--...
23g vikter är ju inte världens största..
FREDRIK HAR DU JINXAT VIKTERNA?!