Har eftermonterat elstart på Lynx Boondocker -12, tips kommer här för variatorn

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Här kommer ett tips för den som behöver montera eller demontera sin startmotor. Konkret min maskin är en gammal Boondocker 800 E-tec från 2012

Bakgrunden var att jag köpte ett komplett elstartskitt till 800 och 600 och monterade igår.

När man läst gamla trådar från den tiden maskinerna var nya så antingen togs primärvariatorn bort för att komma åt att montera eller om man redan har elstart demontera startmotorns nedre bult. Den bulten är fäst från sidan precis framför primärvariatorn och sitter väldigt tajt till. En annan variant som florerat är att släppa på motorfästen och då kunna bryta upp motorn en aning för att komma åt skruven. Nu tänkte jag tillföra en 3e variant:)

Förutsättningen är troligen att bultarna är av modell insex eller torx. Vanlig mutterskalle är ytterst tveksamt om det är möjligt utan att ta bort variatorn eller bända motorn uppåt. Hur som helst, medföljande muttrar för mig var insex.

Jag tog en vanlig insexnyckel, ni vet sådan man får från Ikea eller kan köpa i en sats för hundringen på Biltema. Sen kapade jag av insexen vid 90-graders böjen så nu stod jag med en "pinne" på en dm. Eftersom insexen är så smal (typ 4mm) var det inga problem att få en bra och rak vinkel precis framför variatorn och skruva åt bultarna utan att ens behöva peta på motorfästen eller variator. För att förlänga är det bara att stoppa in insexen i en hylsa och 1/4 förlängare och sen kunde jag dra åt.

Förövrigt gick montaget som en dröm och jag passade även på att dra upp ett uttag för ctec-laddare upp till styret, besvärligast är återmontering av några av avgasfjädrarna, men även det gick förhållandevis smärtfritt. 4st till ljuddämparen och 5st till pipan.

3968kr inkl frakt för elstarten, batteri tillkommer men i mitt fall hade jag redan ett nästan nytt 18amp batteri från en Can Am Outlander.

Det hängde med 2 elkabelsatser, en större och en mindre. Jag hade turen att kunna använda den mindre och då var det ett obefintligt jobb eftersom kontakterna som krävdes redan fanns där batteri och solenoid monteras.

Om jag ska klaga på någonting var det manualen, den var inte direkt bra, några enstaka bilder här och var hade inte skadat istället för en massa text. Sno-X Elstartskit BRP 600/800 Etec (81-01332)- var vad jag köpte
 
Reactions: mas