Har 12 volt uttag ,, vad kan jag göra för vettigt med det?

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Nått jag funderat på är o skaffa en hane hane 12v sladd som man kan använda om man vill skicka ström, från en skoter till en sur annan eller nått.

GPS har jag även funderat på att plugga in o sätta framför styret.

Ett förslag jag fått var o plugga in en 12v Julgran och det är banne mig lockande.

Vad har ni här på forumet för bra ide´r om vad man ska använda eländet till.

Efter frågas:

Kluriga tekniska nydanande ideer. :hmmmm2:
------------Till----------------
Helt rubbade men roliga förslag. :becky:

Kan tänka mig att genomföra bägge.

Ps kanske måste skaffa en delare så jag får 2 uttag.
Beror på hur smarta & humoristiska ni är :eyebrows:
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
En 12v DVD man brukar ha i bilen, får ju en för 700kr nu för tiden. Får väl linda in den i plastfolie eller nått dock:)
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Hoppar in här och frågar. Försöker hitta någon bra lampa att montera på hjälmen som man kan ha när man sladdar leder. Någon som vet av någon som fungerar bra och lyser starkt?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Denna är faktiskt ett bra köp för vettig peng med dagens dollarkurs http://www.helmetlight.com/index.htm för dryga 100 dollar är det färdigt att koppla in med inbyggd "kraschryckplugg". köpte en för ett par år sedan och den var så bra och hållbar så en ur ursprungsbefolkningen i vår fjällvärld absolut ville ha den, bytte jämnt med 4 sarvskinn o sen har det inte blivit att beställa.

Annars finns ju ett otal varianter för endurokörning med Xenon (googla) men de kostar från 2 000 och uppåt beroende om man vill ha enkel eller dubbellampa.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag har ett 12 v uttag i Grizzlyn samt ett annat uttag för special kontakter, som tål lite högre Ah än det vanliga ciggarettändaruttaget.
Jag hade i tanke just kaffekokare, men inte ha framme på huven, men kanske i packlådan om jag drar uttag dit bakom också då :)
Också var det en jäkla bra tanke det där med lampan på hjälmen.
Ofta har jag mobilen på laddning, jag har min mp3 spelare på laddning,
en radio hade jag i fjol men den frös ihjäl (Biltema, vad annars?), sätesvärmare,
värmefläkt har jag också ibland om det är riktigt kallt, för att stå och värma mig en snabbis om händerna och kanske ansiktet.

Har själv en blandare när jag drar timmer när det är för tungt att köra via skogen med lasset, och tar det efter väg istället, kopplar bara in den och sätter den bakom mig på järnspettet så att man ser att det är något på vägen och att man vill hålla lite avstånd när ett timmerekipage på 2,5 ton dundrar fram! Grizzlyn, den är en mäktig dragare må jag säga ;)
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Denna är faktiskt ett bra köp för vettig peng med dagens dollarkurs http://www.helmetlight.com/index.htm för dryga 100 dollar är det färdigt att koppla in med inbyggd "kraschryckplugg". köpte en för ett par år sedan och den var så bra och hållbar så en ur ursprungsbefolkningen i vår fjällvärld absolut ville ha den, bytte jämnt med 4 sarvskinn o sen har det inte blivit att beställa.

Annars finns ju ett otal varianter för endurokörning med Xenon (googla) men de kostar från 2 000 och uppåt beroende om man vill ha enkel eller dubbellampa.
Hur mycket watt på en lampa klarar commandern av? så jag vet vad jag ska leta efter
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hur mycket watt på en lampa klarar commandern av? så jag vet vad jag ska leta efter
Generellt klarar de flesta skotrar av 35 W utan bekymmer, SDI producerar 12/480 W och Etec:n producerar 12/360 W (laddning, handvärmare, belysning mm) samt 55/1100 W (insprutningen o tändning), törs inte ge mig på exakt hur detta funkar då jag inte sett eller läst någonstans om detaljerna.
Står 25 W på cigguttaget men har själv använt en handstrålkastare på 50 W utan bekymmer.
Då det är en maskin med batteri är det enklast och säkrast att koppla mot batteriet för att undvika störningar mot ECU:n men det går också att ta via belysningen fram eller handvärmaruttaget bak.
 

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Nått jag faktiskt kommit fram till att jag ska montera in i skotern är.
En arbetslampa under huven, går rem eländet av så lär det ju enl jantelagen bli i snårskog och beckmörker.
Så det känns ju rätt så praktiskt och ha.
Nån som vet av nån bra Diod armatur som skulle funka bra?