Handtagsvärmare

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Tjena, hade funderat på att smälla på ett Crosstyre på skotern! Det jag funderar över är om det är svårt att flytta över handtagsvärmarna, alltså jag menar att flytta den här "plasten" som sitter under handtagen... Kör en RMK -00.

Lätt att det går sönder när man är där och grejjar?
Tacksam för svar!
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Köp värmeelement som du klistrar på styret och trär handtagen över. På alu fatbars kan det vara ide att linda styret med tejp först för att få lite isolering. Annars leds värmen bort jävligt fort.

edit: skäms å det grövsta. sär skrivning
 
Last edited:

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Errrnst skrev:
Tjena, hade funderat på att smälla på ett Crosstyre på skotern! Det jag funderar över är om det är svårt att flytta över handtagsvärmarna, alltså jag menar att flytta den här "plasten" som sitter under handtagen... Kör en RMK -00.

Lätt att det går sönder när man är där och grejjar?
Tacksam för svar!
Det går inte att flytta orginal värmarna eftersom det är klisterelement. det är det på 01:eek:rna.

Ska själv sätta på ett crossstyre och stod och funderade lite hur det ska kopplas eftesom det är 5 kablar som ska bli 3, men det är ganska enkelt 2 blå ska kopplas ihop och en röd/blå (tror jag) ska va själv och gjorden ska va själv på vänster sida

På höger ska det kopplas 2 gjord i samma. Kan åter komma när jag har kopplat klart..
 

LK51

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
44
Jämtland
Går visst att flytta original värmarna. Me en värmepistol å lite tålamod så. Bara att värma å pilla lös lite försiktigt. Inga problem!
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Alltså nu blev jag lite förvirrad. Är verkligen ingen höjdare på El. Hur kollar man det då? :p

Såg att på skoterbutiken gick det att köpa 15 eller 20 Watts värmare...

Är det så att det rent av kan kortslute elen om det är fel och så?
Grymmt tacksam för svar! :D
 

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Kastar mig in i denna diskussion då jag själv är mitt uppe i en liknanade operation.
Jag lyckades värma lös värmarna och hoppas att jag ska lyckas limma tillbaka dem på nya styret, frågan är bara vad jag ska använda för lim. Man vill ju inte att de ska lossna på grund av värmen, förvisso hålls de ju på plats av handtagen men ändå....
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du mäter med en ohm-mätare på kabeln till ena handtagsvärmare, dels på den som sitter där och den nya. Och svar JA, om resistansen är mycket lägre på de nya så kan du bränna nåt, i bästa fall så bränner du bara händerna, i värsta fall... dyrt...

Kolla även om värmarna sitter parallellt eller seriellt. Beroende på hur man kopplar så kan man halvera restistansen, dvs parallell-koppling halverar den totala resistansen, seriellt dubblar den totala resistansen.

Är du osäker så hör med någon polare som kan lite om elektronik som kan komma och kika lite på det. Bättre det än att chansa och bränna nåt.

Blir det för hög resistans så blir bara problemet att du får klen värme i värmarna.

Beträffande vilket lim... Tja, kanske kontaktlim funkar.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jepp, en ohm-mätare behöver du. Har en om du inte har. Tror faktiskt att du lyfta i den i helgen :D

Men om man kopplar tillbaka den som den satt så ska det väl inte vara några problem med serie/parallellt??