Handtagsvärmare - HJÄLP med koppling

Dentonmedreven

Välkänd medlem
18 feb 2013
136
1
6
Sundsvall
Hej!

Det kommer tre kablar från skotern till min ORGINAL-handtagsvärmare --> 1 jord, 1 högvärme, 1 lågvärme. På min nya handtagsvärmare är endast 2 kablar, 1 jord och 1 av/på kabel.

FRÅGA: Kan jag koppla ihop (Hög kabel) och (Lågkabel) som kommer från skotern och sedan till (av/på kabel) från den NYA handtagsvärmaren? Jord antar jag att jag koppla till jord..

Tanken är att handtagsvärmaren i ena läget ska ge mindre värme och sedan i andra läget mer värme. Funkar detta?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
kommer inte att funka om inte kablarna ger olika mkt ström,OM du kopplar så och vi säger att det går så måste du montera en spärrdiod på den ena så att du inte skickar tillbaka ström i den andra kabeln som inte används

Dentonmedreven

Välkänd medlem
18 feb 2013
136
1
6
Sundsvall
Så det bästa är egentligen att koppla jord till jord och (hög el. låg) till av/på kabeln?

Hade velat att oavsett om jag klickar på hög- eller lågvärme på styret så ska det komma värme. Men..det går alltså inte förutom om jag skulle köpa ett värmeelement som är anpassat för 3 kablar

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Går utmärkt att koppla båda på samma.
Båda kommer från samma matning. När du slår på hög går strömmen via den ena kabeln och när du har låg ja då går strömmen i denandra kabeln. Strömmen kan inte gå tillbaka då kretsen är bruten i strömbrytaren

Dentonmedreven

Välkänd medlem
18 feb 2013
136
1
6
Sundsvall
Går utmärkt att koppla båda på samma.
Båda kommer från samma matning. När du slår på hög går strömmen via den ena kabeln och när du har låg ja då går strömmen i denandra kabeln. Strömmen kan inte gå tillbaka då kretsen är bruten i strömbrytaren
Detta låter grymt! men är du 100% säker på att det funkar? :O

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Det kommer att funka det också,om man har olika värme på handtags värmarna så beror det på olika motstånd i dom högt motstånd,mkt värme,lågt motstånd lite värme,eller så är det tvärtom,nån annan som kan,kan väl rätta mig om jag har fel,lättast är väl att köpa nya orginal som har hög och låg