Handskar för lössnöåkning

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Halloj!

Börjar fundera på några andra handskar. Jag har åkt med tunna neopren i många år och det funkar väl egentligen ganska så bra. Det jag inte gillar med dom är att dom blir så blöta efter en fastkörning även om dom för det inte blir kalla så länge man har handtagsvärmarna. Jag har två par så brukar byta och jag ska nog montera en liten väska på CVT-skyddet (summit 2015) med en förhoppning att handskarna torkar ganska snabbt. Nån som provat detta?

Jag skulle nu vilja prova några handskar som är lite lite tjockare än neoprenhandskar och som håller sig torra om det ens existerar? Helst så ska dom vara av kortare modell så jackärmen kan gå över handskarna.

Några tips?
 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har nog tjatat om detta förut, men kör med enduropösar på styret så kan man ha tunna och sköna handskar utan att frysa.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Fryser inte när jag kör även om handskarna är blöta så länge man har tillgång till handtagsvärmarna... Det vore skönt att vara torr om händerna hela dagen...

Kollat på dom där klim handskarna förr, hittade nu på ett youtubeklipp, dom ser smidiga ut.

Några andra förslag?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Fryser inte när jag kör även om handskarna är blöta så länge man har tillgång till handtagsvärmarna... Det vore skönt att vara torr om händerna hela dagen...

Kollat på dom där klim handskarna förr, hittade nu på ett youtubeklipp, dom ser smidiga ut.

Några andra förslag?
Ska man vara torr hela dagen bör man ha några par med sig och några som alltid ligger på tork i motorutrymmet.
Brukar själv ha 2-3 par med mig.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Vill man vara torr och inte frysa bör man stänga av handtagsvärmaren då man kör aktivt och endast ha på denna vid transport.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Klim Powerxross. Grym Gore-Tex handske. Kör med två par. Torkar det ena paret i handskfacket.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
http://www.carapax.se/handskar/vattentata-handskar/tegera-fodrad-vattentat-vinterhandske.html

riktigt nöjd med dessa :)
jag tar en storlek mindre än den ja ska ha då skinnet blir blött så töjer den sig lite
dom är grymma å slår andra dyrare med lätthet sen är priset bra så man kan ju köpa 3 par utan att det svider :)
Jag och nästan hela kompisgänget kör också med sådana handskar och vi är alla nöjda.
Dom kan i princip inte bli genomblöta hur man än bär sig åt, så länge membranet i dom är helt... Dom kan bli blöta i skinnet och frysa till isbitar, men aldrig nånsin att man blivit blöt om händerna för det...
Rätt så slitstarka och tack vare priset som inga andra skoterhandskar ens kommer i närheten av så kan man köpa flera par och ha med sig i reserv och byta till varma och isfria handskar när man ska bege sig hemåt igen efter en heldag i lössnön, och sliter man ut ett par eller tappar bort en handske så är de ingen större ekonomisk förlust där heller...
 

Magnus H

Medlem
15 dec 2012
40
0
6
Skellefteå
Jag och nästan hela kompisgänget kör också med sådana handskar och vi är alla nöjda.
Dom kan i princip inte bli genomblöta hur man än bär sig åt, så länge membranet i dom är helt... Dom kan bli blöta i skinnet och frysa till isbitar, men aldrig nånsin att man blivit blöt om händerna för det...
Rätt så slitstarka och tack vare priset som inga andra skoterhandskar ens kommer i närheten av så kan man köpa flera par och ha med sig i reserv och byta till varma och isfria handskar när man ska bege sig hemåt igen efter en heldag i lössnön, och sliter man ut ett par eller tappar bort en handske så är de ingen större ekonomisk förlust där heller...

Verkar ju vettigt! men hur blir det med snö vid handleden? dom har ju ingen "mudd" eller vad det nu heter, det känns som att det är där man kommer att bli blöt.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Efter tips om att kolla på arbetshandskar så vart jag nyfiken, dels pga priset och jag inbillar mig att kraven också är högre iom att dom används i arbetet? Värt att prova hur som helst.

Jag har köpt sådana här, dom var helt ok att greja med ute på tomten iaf. Dom är lite tjockare men kan nog funka.

http://www.grolls.se/sv/produkt/52696


Dessa ska vara lite tunnare men butiken hade inte dom hemma men jag ska beställa ett par.

http://www.grolls.se/sv/produkt/52643

Jag kan återkomma när säsongen dragit igång hur det funkar.

Jag ska montera en nätväska på CVT-skyddet för att torka handskar, jag gissar ändå på att dom kommer bli lite blöta om inte annat så inifrån så jag kommer ha två par handskar med mig.
 
Reactions: trixa

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag och nästan hela kompisgänget kör också med sådana handskar och vi är alla nöjda.
Dom kan i princip inte bli genomblöta hur man än bär sig åt, så länge membranet i dom är helt... Dom kan bli blöta i skinnet och frysa till isbitar, men aldrig nånsin att man blivit blöt om händerna för det...
Rätt så slitstarka och tack vare priset som inga andra skoterhandskar ens kommer i närheten av så kan man köpa flera par och ha med sig i reserv och byta till varma och isfria handskar när man ska bege sig hemåt igen efter en heldag i lössnön, och sliter man ut ett par eller tappar bort en handske så är de ingen större ekonomisk förlust där heller...
Passformen på denna typ av handske är undermålig, handen glider runt lite invändigt och ev stoppning är ej fäst tillräckligt i ytterlagret.
Som upplagt för blåsor och skavsår med andra ord+ att den inte förmedlar känslan av ett perfekt grepp.
De funkar utmärkt som arbetshandskar där du inte konstant gnuggar runt på ett fast grepp som ett styre.