Halvskum powerblock variator

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hejsan, skruvade ihop min totalrenoverade rotax 377 idag. Men tyckte en sak var skumt, yttre delen av powerblock variatorn går att vrida 2cm i längdled när den är fastskruvad på motorn. Vad beror detta på ? Kan även tillägga att stormuttern sitter fast som den ska, men låsbrickan samt yttre skiva glider en del fram och tillbaka innan den tar fast...(Greppar) :hmmmm2: Läste även att fläkten skall dras med 60Nm, men tycker det låter för mycket, för remmen blir ju som en fiolsträng då, så jag drog tills remmen var ok spänd och hade lite blå loctite på muttern. Any input på domhär sakerna ?
 
R

RevMan

Fläktremmens spänning ställer man med shimsen mellan remhjulen, inte med mutterns moment. vet inte moment på den men 60NM tycker inte jag låter helt fel, axeln är väl ca 14mm.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag hade endast inre skiva vid min fläkt, sedan kom kilen samt fläkten, såg inga chims alls :S Har mest skruvat vätskekylda motorer förut så dom här är inte jättevanliga för mig. Ja måste tillverka några shims idag då, såg även att remspenning skall vara 8-9mm spel mittemellan fläkthjulen. Hur är det med variatorn då, yttre skivan glider 2cm i längsled (den skall ju vara stum där) ?
 
Last edited: