H*lvete!

Jakke_

Medlem
29 jan 2006
10
0
1
Nu är jag riktigt riktigt, riktigt sur. Idag när jag tog upp tändstiftet tyckte jag att det gick tungt, så jag började kallsvettas som s*tan. GÄNGPAJ! och mycket riktigt.
Hur ska jag lösa detta nu? Hjälp mig snälla! Annars känns det som jag kommer att dö i förtid.
 

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
vad är det för skoter/motor? är ju bara köpa begad topp på blocket billigt om det är en äldre.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Aldrig hört att nån dött utav gängpaj men men ^^ du kanske blir den första... nädå men hmm lite jobbigt ställe bara. allt går och fixa :D så jag tror nog du ska lyckas fixa de dära!
 

zzip

Aktiv medlem
29 jan 2006
62
0
6
malung
Vet ej vad det heter men det ser ut som en fjäder som man skruvar in i de dåliga gängerna o vipps så e allt bra igen borde finnas på en välsorterad bilreservbutik, det borde göra susen
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Jo det heter helicoil,, men jag tror inte att det fungerar eftersom den har en pigg som sticker i mott mitten, det blir ju då ivägen för elektroden.:( men det går att gänga om s du vet:) var inte orolig
 
E

Ej medlem/Inloggad

Helicoil

Piggen i mitten är ju till för att man ska kunna gänga i själva insattsgängan.
Sen slår man av piggen med ett dorn.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Helicoil insatsgänga fungerar bra, men man måste först ta upp hålet till en storlek större, med nya gängor, sen dra i en helicoil, det ger en starkare gänga m,ed, om man gängar i lättmetalllegeringar.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Håller mycket på med helicoil på jobbet när det har blivit gängpaj. Men det veti fan om jag skulle ha satt i det i tändstiftshålet. Jag TROR att det finns nån sorts hylsa med rätt gängor på bil verkstan.. Mitt råd till dej är att ta kontakt med närmaste bilverkstad
 

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
51
Sundsvall
Japp, stämmer bra det där med hylsor, finns i olika dimensioner och längder (höjder), samt även i en gängpressande variant som är mycket lämplig till lättmetall/gjutgods. Viss efterbearbetning kan dock behövas med vissa varianter, typ planing osv.

Edit; Jag testade detta på en gammal Puch Dakota där ena pinnbulten blev gängpaj i blocket, s***n vad bra det blev, perfekt om behöver mer åtdragningsmoment vid exvis komphöjning mm.
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Hylsa

Mycket riktigt repeter och Jeppe.

Det finns en hylsa för just gängpaj i tändstiftshålet eftersom detta inte är ett aldeles ovanligt fenomen. Torde finnas på så gott som varje bilverkstad. Kan ju också finnas hos någon välsorterad bilreservdelsaffär.

Det finns också hela serien med verktyg och allt hos Wurth, men jag vet inte om de säljer hylsorna separat. Jag kan tänka mig att hela serien är aningen kostsam. Lönar sig kanske att kolla med Wurth.

Håller också med tidigare talare att Helicoil inte är riktigt lämpligt för tändstiftshål. Eftersom gänghålet som helicoiljängan skall dras in i skall vara så stort så blir tätningsytan mot tätningsbrickan på tändstiftet mycket smalare. Detta undviks med Wurths system eftersom väggarna på hylsan är mycket tunnare än trådarna i en helicoil gänga. Följaktligen behöver hålet inte borras och gängas lika stort om man använder hylsan som om man använder helicoil.

Kolla här: http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wurthprodkat.nsf/pdf/31625848783

Hälsn,
Stefan

repeter skrev:
Håller mycket på med helicoil på jobbet när det har blivit gängpaj. Men det veti fan om jag skulle ha satt i det i tändstiftshålet. Jag TROR att det finns nån sorts hylsa med rätt gängor på bil verkstan.. Mitt råd till dej är att ta kontakt med närmaste bilverkstad
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Oavsett om man gör det själv eller lämnar bort jobbet så måste ju toppen bort. Tänk vad som händer när motorn startas med metallspån från borrning och gängning i cylindern :eek:
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Man måste vell plocka bort cylindrarna och kolla så det inte har kommit nå mettalspån dit... Eller tänker jag fel?
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
biltema har skitbilliga satser med gängtapp och insatsgängor, köpte sånna till moppen förut, funkade kanon.. en sats med tapp och jag tror det var 6 insatsgängor i 3 olika längder kostade bara en bit över 100 kronor..