Höjningar mm

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
hej jag har höjt min prowler i framvagn o i boggin.
Jag har höjt ca 20mm i framvagnen.
och cirka 20mm har jag flyttat ner boggin baktill och cirka 15-20mm framtill men mattan slaktar dem dära plast ploparna längst fram på slidsen.
Bör jag flytta bak boggin en 10mm eller så för jag har nästan på max i matt spänningen.
"alla svar är iallafal nått"
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
PärHagman skrev:
hej jag har höjt min prowler i framvagn o i boggin.
Jag har höjt ca 20mm i framvagnen.
och cirka 20mm har jag flyttat ner boggin baktill och cirka 15-20mm framtill men mattan slaktar dem dära plast ploparna längst fram på slidsen.
Bör jag flytta bak boggin en 10mm eller så för jag har nästan på max i matt spänningen.
"alla svar är iallafal nått"
Om du flyttar bak boggien så får du en flackare å bättre attackvinkel och plaständarna på skenorna slits inte lika mycket sen får du som bonus lite bättre framkomlighet också iom att mattan lyfter bättre ur snön.
Sen kan du nog sänka boggien ytterligare 10-15mm bak så får du ändå bättre effekt
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
Okej tackar men kan jag ha kvar det som det är o höja änu mera bak som du säjer 10-15mm.
Jag har vänt på mattan så att kammarna ska vara brantare om du fattar en rätare sida, o nu så har jag ganska bra fäste men bättre än tidigare .

Men om jag höjer den mera bak vad för effekt blir det?

Det blir ju inte längre fjädrings väg o det är jag inte ute efter,
blir det bättre grepp i backen eller går den bättre i djup snön?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om du sänker boggien mer bak än fram så blir mattans vinkel mot snön mindre brant och då kliver den upp bättre på snön i stället för att gräva rakt in sig så att säga.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
okej men du tror att dte blir bra om jag höjer den ytligare lite gran baktil för att inte slakta slidsen lika mycket ?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
PärHagman skrev:
okej men du tror att dte blir bra om jag höjer den ytligare lite gran baktil för att inte slakta slidsen lika mycket ?
Exakt för om du sänker den bak så vinklas ju spetsarna upp mer och då tar inte mattan lika tvärt i slidesen, men det är inte säker att det räcker utan du kanske måste flytta bak boggien också men det är ju bara att prova med enbart sänkningen först.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
va kommer jag inte att slakta dem dära då?
det är ju typ delningen på mattan som skadar de dära plast slids sakerna längs fram på boggin ?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
PärHagman skrev:
va kommer jag inte att slakta dem dära då?
det är ju typ delningen på mattan som skadar de dära plast slids sakerna längs fram på boggin ?
Det är inte mattan som är orsaken utan vinkeln mellan boggiespetsen och drivhjulen.
Det är lite svårt å förklara men om du tittar under skotern där mattan kommer ner från drivhjulen så ser du att när du flyttar ner boggien i chassiet fram så måste mattan böjas tvärare över spetasarna på skenorna (spetsarna pekar mer rakt in i mattan) vilket resulterar i att dom slits hårdare om du då sänker bakre delen av boggien mer så vinklas ju spetsarna fram upp i bandtunneln mot drivhjulen och mattan behöver inte böjas så tvärt, samma sak blir det om du flyttar bak boggien i chassiet då blir det inte så tvär vinkel mellan spetsarna på skenorna och vändhjulen.

//Henke