Tjae, jag har då gjort nya nedflyttade fästen till främre och bakre boggiefästet. längre matta behövs inte, mattspänningen går ju justera, men däremot bör man se till att man inte får för mycket eller för litet skidtryck. flyttar du ned bakre boggiefästet för mycket i jämförelse med det främre boggiefästet får du för högt skidtryck och skotern vill inte lyfta skidorna i lössnön lika bra, eller kanske rent av vill dyka. gör du tvärtom får du för lite eller inget skidtryck och har därmed dålig eller ingen styrförmåga. sen går ju skidtrycket justera med att spänna eller släppa på främre och bakre boggiefjädrarna och dra åt eller släppa på främre balataremmen.
Vissa jag pratat med som höjt boggien på sin skoter har mätt avståndet mellan bakre fästet och främre fästet och sen räknat på någon formel, men själv höjde jag boggien i främre fästet, och sen hissade jag upp skotern i lyftbågen bak tills boggien var plan mot marken, tog mått från gamla bakre boggiefästet i bandtunneln till där fästet på boggien hamnade, sen la jag på ett par cm på det, kapade till plattjärn som jag gjorde nya fästhålet i, och sen bultade fast i bandtunneln. att jag la på ett par cm var för att det skulle bli plant med lite vikt. sen provkörde jag och justerade på främre balataremmen och fjädrarna i boggien tills jag var nöjd. fungerar bra. Själv har jag prioriterat bort urskarp svängförmåga för att lättare få skidorna att lyfta i snön. fungerar bra till min körstil.
Nu är detta skrivet efter hur jag gjort och velat ha det. och det är gjort på två gamla skotrar. Andra gör säkert på andra sätt.
//Dennis