Höjning SRX

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Tja. Undrar om det finns nån höjnings-sats till SRXen eller om det är nån som har gjort det själv? Tänkte höja boggien ca 5-7 cm å framvagnen mellan 3-5cm. Verkar inte vara några större problem i framvagnen samt dom två främre fästena i boggien, det är dock det bakersta fästet som kan vara lite problematiskt. För att höja boggien så måste jag ju helt enkelt flytta fästena neråt, men då kommer bakersta fästet vid kylarna under fotbrädorna. Hade tänkt å tillverka ett nytt fäste i aluminium å sen ta bort kylaren vid montering av boggien, å sen nita fast den igen efteråt. Problemet då blir ju att jag måste ta bort kylaren för att få bort boggien, men ändå. Sen kan man ju inte höja boggien lika mycket fram som bak, eftersom att attackvinkeln på mattan blir annorlunda, samt att stuket på skotern blir annorlunda. Man vill ju ha främre delen av boggien i backen när skotern står still på plan mark, sedan när man trycker på, så väger skotern lite bakåt och resten av mattan tar i backen, varvid maximalt fäste uppnås, samt att skidorna inte lättar allt för mycket. Jaja, mycket blir det å tänka på. Är det nån som har några erfarenheter kring det här ämnet, eller är jag en av dom få pioniärerna som söker mig ut på hittills outforskade marker;)
Jag är inte intresserad av att sätta längre dämpare då jag kollat upp detta å SRXen är för tung för t.ex. SXRens dämpare. Dämparna håller visserligen för SRXen, men den börjar "hänga" efter ett tag, Öhlinare hade ju varit fint, men det är alldeles för mycket pengar att lägga ut.
Jaja, hoppas att det löser sig. Annars så är det väl bara att köra som den står.

Tacksam för svar.
 
Last edited:

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Hmm....

Ja morro!
Sitter själv å klurar på de där just nu, funderar på å göra nån typ av dropbrackets som går från insidan av tunneln ner och sen på undersidan av kylarna och ut till fotsteget, fan, svårt å förklara, alltså, höjningen blir kommer att ha en tvärgående plåt som ligger mot kylflänsarna och sen svänger upp mot fotsteget på utsidan för att få lite stabilitet... Ähh... Jag visar i helg hur jag tänkt....

OT: Pullinki i helg???
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
finns det inga färdiga kits att köpa för att höja? jag skulle inte ha något emot att få upp min sx lite..
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Jag måste ju säga att jag fattar inte vitsen att höja maskinen utan att få längre fjädringsväg ..

Då får den ju bara högre tyngdpunkt samt sämre väghållning osv ..

Jag skulle höja upp den med riktiga öhlinare samt SXR:ens framvagn, så vitt jag vet så har SXR maskinerna bredare spårvidd då dom helt enkelt är högre p g a den längre fjädringsvägen.

Annonsera på blocket och se om det går att få tag på beggade öhlinare till vettigt pris vetja.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
min är så låg att det känns som att snön tar i stegen, bär upp skotern och mattan mister fästet..
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Som jag skrev tidigare så är jag inte intresserad av att byta dämpare. Tänkte försöka få en lite högre tyngdpunkt, till följd av att det blir lättare att bryta den åt höger/vänster när man kör lite mera aktivt. Köp SXR å köp det å köp det. Jag är inte miljonär. Hade jag haft råd till en SXR så hade jag ju köpt en sån. Jag är inte ute efter att bygga om hela skotern, jag vill bara få lite högre tyngdpunkt på den, just av den anledningen att den ska bli lite lättare å välta.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Kom just på att jag har en lång bakre boggiedämpare till XTC/SXR som är gått igenom och bytt olja i som är som ny.
Pm:a mig om du är intresserad av den.
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Sidewinder skrev:
Kom just på att jag har en lång bakre boggiedämpare till XTC/SXR som är gått igenom och bytt olja i som är som ny.
Pm:a mig om du är intresserad av den.
Vill inte ha Oljedämpare.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Pajala skrev:
Som jag skrev tidigare så är jag inte intresserad av att byta dämpare. Tänkte försöka få en lite högre tyngdpunkt, till följd av att det blir lättare att bryta den åt höger/vänster när man kör lite mera aktivt. Köp SXR å köp det å köp det. Jag är inte miljonär. Hade jag haft råd till en SXR så hade jag ju köpt en sån. Jag är inte ute efter att bygga om hela skotern, jag vill bara få lite högre tyngdpunkt på den, just av den anledningen att den ska bli lite lättare å välta.
Jaja men om du vill ha den lättare att skråa med och så sätt på mountain maskinernas tvärstag i framvagnen så blir den smalare och betydligt lättare att kränga med ..
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Pajala skrev:
Vill inte ha Oljedämpare.
Det är ingen olje dämpare det är en kyaba gas dämpare renoveringsbar .. Jämförbar med öhlins men kyaba .
För övrigt liknande som den som sitter std i SRX:en men längre alltså ..
 
Last edited:

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Det går inte bara flytta dämparna från en SXR till en SRX, dämparfästena sitter olika placerad så det kommer inte att funka bra.
Men för att höja boggien så finns det typ dropbrackets som sitter i tunneln på venturen och dom går att använda. Du måste dock kapa övre bakre axeln, dvs den som sitter i tunneln så att den får plats mellan dom nya fästena, då kan du fästa in axeln i höjd men kylarna.
Finns lite bilder på den jag byggde på http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/SRX700LT/SRX700LT.htm
Men att flytta fästena är inte alldeles enkelt, placerar du något av dom fel så funkar inte fjädringen som den ska.
Förövrigt så säljer KNracing longtravell kit till SX och SRX men det är inte en billig lösning, men den blir högre samt du får längre fjädringsväg som är anpassad till SRXens vikt.
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Ang Höjningen...

Höjningen är inte speciellt aktuell längre, då det är en del rätning och förstärkning av chassiet som är på dagordningen numera....
 

Ekholm

Medlem
13 sept 2004
48
0
1
Norrbotten
srx700lt skrev:
Det går inte bara flytta dämparna från en SXR till en SRX, dämparfästena sitter olika placerad så det kommer inte att funka bra.
Boggiedämparna från en sx-R (eller någon annan högfjädrad proaction) passar alldeles utmärkt på en SRX. Framstötdämparnas infästning i chassiet skiljer dock mellan sx-R och SRX, så där är det inte lika enkelt.
 

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Srx700lt

Snyggt bygge förresten. Är inte min allt för krokig efter smällen så blir det nåt liknande för mig också. Ska dock lacka min i svart / silver.

Tänkte förlänga till 345 matta med 38/41mm kammar. Måste fundera lite på det. Vill inte förlora allt för mycket körbarhet på led heller. Eftersom jag måste göra ganska omfattande reparationer på srx:en så blir det nog ett par öhlinsdämpare i den om jag nu ids börja repa den. Det känns ju som att det är lika å bygga nån värsting av den när man ändå måste riva isär allt å börja knacka å ha sig.
 

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
Min srx e färdig till helgen......polaren förlänger dämparna med 5cm

enkelt?