Höjja boggien på ett INDY 650 ?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hejsan vet inte om min rubrik blev rätt skriven men hur som helst, jag skulle vilja höjja min skoter bak. Gissar på att man höjjer boggien men har ni några tips på hur man gör? Jag är inte skruvat så mycket så om någon vnälig själ skulle kunna ge mig en lösning, gärna om någon har en bild på olika höjjningar osv

Tack på förhand/H
 

Mitrex

Medlem
13 jan 2005
8
0
1
Ett sätt är ju att göra som den här killen har gjort.

http://www.skoterleden.net/forum/vbgarage.php?do=getimage&id=131


Se ba till att förstärka bra.


Det dyarare och lite krånligare sättet är väl att skaffa en annan boggie som jag gjorde, är själv ingen bra skruvare när det gäller skotrar, men lärde mig jekla mycket (jag satte dit en Xtra12 på min XC 600SP -00)

Finns nog många olika sätt.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Man behöver inte flyya sjävl boggien något, kan man bara göra helt enkelt bygga ett par höjjningar till dem två fästerna bak? Isf skulle till och med jag kunna fixa det :) Jo har en SKS boggie om det nu spelar någon större roll...
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Du ser ju precis på bilden hur han har gjort. du flyttar ner den bakre bulten med hjälp av fästen som du nitar/svetsar i chassiet.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
visst får man högre skidtryck, men mindre mattvinkel. hur sänker man tillbaka skidtrycket igen utan att höja skotern fram också, då man förlorar den bra mattvinkeln.
Vill att den ska gå bra i lössnö.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Eftersom det är min skoter på bilden så kan jag ju bidra lite med lite svar..
På skoter sitter det för närvarande en 345lång SKS boggie som ni kanske ser, allså ingen förlängd Lynx orginalare.. samt att den är höjd vid lämplig punkt bak, dvs ca 11-13cm ner med hjälp at en sk. drop brackets.. fram sitter den i orginalinfästningen..

. detta ger en lägre kan man tro ge en lägre attack vinkel men njae.. grejjen är den att han man bara lite osis så blir de bara fel geometri i boggin och den vilar för mkt. på bakre dämparen och du tappar värdefull fjädringsväg bak då skotern säckar ihop lite vid grisigare ledförhålanden (inte i djup lössnö).. de jag planerar är att sätta in en kortare boggie en 320 lång och göra en setback, på så sätt så kan jag höjja skotern både bak och fram, på så sätt ordna till en bättre geometri, utan att få en tvär attackvinkel.. ..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
melmaq skrev:
Eftersom det är min skoter på bilden så kan jag ju bidra lite med lite svar..
På skoter sitter det för närvarande en 345lång SKS boggie som ni kanske ser, allså ingen förlängd Lynx orginalare.. samt att den är höjd vid lämplig punkt bak, dvs ca 11-13cm ner med hjälp at en sk. drop brackets.. fram sitter den i orginalinfästningen..

. detta ger en lägre kan man tro ge en lägre attack vinkel men njae.. grejjen är den att han man bara lite osis så blir de bara fel geometri i boggin och den vilar för mkt. på bakre dämparen och du tappar värdefull fjädringsväg bak då skotern säckar ihop lite vid grisigare ledförhålanden (inte i djup lössnö).. de jag planerar är att sätta in en kortare boggie en 320 lång och göra en setback, på så sätt så kan jag höjja skotern både bak och fram, på så sätt ordna till en bättre geometri, utan att få en tvär attackvinkel.. ..
Tjena, tar för svaren alla. Jag kommer att göra är att höjja den drygt 8 cm, borde väl inte bli alltför dålig fjädring då, kanske blir bättre till och med ,nu är den jäkligt hård :eek: (öhlinare). Hur som helst, ska jag lossa på fjädrarna, och sen är det bara å borra upp nitarna och lossa på bultarna? Ska skruva imorrn så jag hinner sätta dit dem till helgen.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hur har det gått för dig med höjningen? Själv så höjde jag indyn idag ca 6cm. Fick kanongräpp med skidorna nu och får väl se hur det fungerar med tiden.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
mikaelvoss skrev:
Hur har det gått för dig med höjningen? Själv så höjde jag indyn idag ca 6cm. Fick kanongräpp med skidorna nu och får väl se hur det fungerar med tiden.
Hejsan jag höjjde faktiskt min boggie just nyss, det vart ganska sen start :) men hur som helst så stötte jag på problem ganska snabbt. När jag har sattt ditt mina höjjningar så gick inte boggien dit p.g.a att fästet iboggien för långt bak. Hoppas ni förstår va jag menar, så jag gjorde en kanske dum idé men jag flyttade bak mina höjjningar och vips så passade det. Höjde (10cm) Men efter jag hade plockat ihop allt så fungerar inte dämpnngen som den ska, den sjunker ihop 5-6cm sen är den stenhård..den känns nästan som fastsvetsad. Vad tusan har jag gjort fel? Om jag har uppfattat rätt så har ni som har höjjt satt höjjningarna i samma fästen bak och fram? mikaelvoss har du ingen bild du kan lägga upp? Detta är alltså första gången jag skruvar i en boggie :D Näe nu måste jag sova lite, ska upp imorgon å fixa skiten förhoppningsvis :(
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Ska prova min idag och se om fjädringen verkar fungera bra. Jag hade iallafall inget problem vid monteringen eftersom jag satte höjningen i samma fästen som tidigare fäste.
Ska ta fram skotern om nån timme så då ska jag ta några extra bilder på höjningen.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Första provturem avklarad. Det märks att den är högre, den blir lite mer instabil men eftersom jag höjde för bättre framkomlighet så klagar jag inte. Bara det blir bättre på att ta sig fram så är jag nöjd och går att köra vanligt med.
Måste spänna fjädrarna eftersom den slog genom vid mindre hopp. Jag fick iallafall inte det fenomenet som du "hellboy" fick.

"Så här ser höjningen ut"

"Och så här ser skotern ut när den är höjd"
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack så hemskt mycket för dina bilder. Du har alltså satt dem i samma hål, och fick det å passa. Jag fick inte dit höjjningarna i samma hål, kan kanske bero på att min höjjning är 10cm? Har kidnappat en polare som kan mycket mer än mig och vi ska ner å kolla nu iafton vad jag har gjort för fel, jo hålet för boggien i höjjningen är den exakt loderätt nedanför "orginal hålet"?
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Helt rätt, dom sitter i dom gamla fästhålen i tunneln. Så dom nya fästet är ganska likt fast kraftigare samt att dom är förstärkt med "trianglar" på sidorna för att fästena inte ska vika sig i sidled.
Nja hålena är inte exakt lodrätt nedanför dom gamla hålena. I dom gamla fästena fanns det ett antal hål längre upp som med nedersta "boggihålet" bildade en rak linje, det är den linjen jag har följt. Och då har dom nya hålena hamnat omkr ½-1cm längre bak. (tror att det blir lodrätt om du utgår från att fotstödena är horisontella)
Hoppas du hittar felet. Själv skulle jag tippa på att boggin låser sig iochmed att du har flyttat bak fästena bak men inte fram bakåt. Då blir "boggin för kort" när den fjädrar. Men det är bara en amatörmässig gissning.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Mikaelvoss du hade helt rätt, boggien blev för kort när jag flyttade tillbaka bakrefästet. Men nu när min polare hängde med hittade vi problemet :p Det va lite lättare att vara två när man sätter dit boggien igen, vi drog oxå ihop dämparen så passade det hur bra som helst :D Men jag är nog tvungen att flytta ner ett hål i främre fästet, gjorde du oxå så? Btw tack för tipsen.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Det var ju bra att du fick ordning på det. Jopp det är stor hjälp om man är 2 när man ska få tillbaka boggin.

För tillfället har jag inte ändrat på fästet fram på boggin, men jag har funderat på det. Finns ju för och nackdelar. Fördelen med som den är nu är att man får en fin vinkel på mattan när man ska ut i lössnön och man har ganska fint skidtryck också. Men den gär inte lika stadigt på hård led (känns hoppig). Om man höjer den där fram också kanske geometrin blir bättre vad gäller fjädring men jag vet inte. Är osäker på om det blir bättre eller sämre? Dessutom blir det ju skarpare vinkel för mattan i framkant, kan det ställa till med några problem? (tänkte att den kanske fastnat i framkant av boggin).
Som du förstås så är jag i valet och kvalet.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena jag har nu sänkt boggien fram (ca 60mm) till sista hålet som fanns i förstärkningen. Det vart mycket bättre i mitt fall, stötdämpningen fungerar bättre än i "orginalhålet", så prova om du ids :p Det var heller ingen risk att den kan fastna i framkanten.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Sitter bara ett hål på min, måste alltså göra egna. Hade det varit färdiga hål hade jag redan gjort det, men får se, ska nog passa på att förstärka också om jag gör nytt hål längre ner.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Men du kolla på baksidan, det är redan förstärkt och det finns redan hål i själva förstärkningen men inte i den tunna aluminium tunneln. Så det är bara att borra igenom alu tunneln och hitta av dem befintliga hålen på baksidan så är det klart :) Det jobbiga var att hitta av hålen utifrån när man inte ser dem för jag kom inte åt att borra inifrån.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
ahhh, va dum man ä :rolleyes: , måste kolla imorgon om det sitter någon sådan på min. Man kan ju alltid ta ett litet borr från baksidan för att få ett ungefär.
Det känns som att jag fått för mycket skidtryck, den har blitt tungstyrd så det vorde nog idé att kolla hålena där fram.

har du föresten någon bild på din höjning?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena igen, jo jag har någon bild från dagen bravader :D Ska lägga in bilderna på datorn.