Höja Yamaha sx 600 97:a

Torparn

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Fagersta Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Nov-03 kl 07:51 AM (CET) av keihin (admin)]Hejsan har skaffat mig en Yamaha sx 600 97:a och undrar om någon vet om det går att höja den lite på ett enkelt och billigt sätt bak i boggin??

Det finns ju inget dödmans grepp på den här modellen utan en gas spärr som går i om man släpper gasen för hastigt!! Går känsligheten att justera och isåfall hur??

*Annonsera gör man på Annonstorget /keihin*

TP
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
Skaffa stötdämpare från en XTC/SXR/Viper, samt längre balataremmar. Förutsatt att TORS systemet fungerar,så ska du bara se till att du har rätt spel på gashandtaget så skall det funka. Dock ärdet ganska vanligt att switchen nere vid förgasarna bråkar, då kan du koppla ihop dom två kablarna som går till den med varandra.
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Hej!

Jag har en SX700 och jag köpte höga öhlinare till min, det är inga problem att sätta dit dem, jag köpte balataremmar på längd och kapade dem efter att ha mätt hur mycket längre de skulle vara. Sen bytte jag brickorna på parralellstagen, satte de övre under och tvärt om. Det går ju lika bra med SXR dämpare. Men jag rekomenderar inte att sätta XTC dämpare. De har så mjuk fjäder att den ändå slår igenom. Det blev en helt GRYM skoter efter att jag bytte dämparna. Enligt en duktig yamma mekaniker i Luleå så ska man byta bakifrån och fram om man inte har råd med alla. Jag satte båda i boggien och det blev bra. Inställningar vad gäller hur avstånd mellan brickor mm hittar du på

http://hem.passagen.se/rogg/yamsetup/startsida_sv.htm

Då ska du kolla på SXR för att få rätt mått mm...

Nu ska jag sätta fram åxå och då kan jag tänka mig att den blir riktigt skön att köra. Är det nåt du undrar över är det bara att mejla.. PS. Pipor gjorde susen på trippel 700an DS.

725hansson@telia.com
 

Grev

Aktiv medlem
31 dec 1999
66
0
6
Orsa
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Nov-03 kl 08:37 AM (CET)]Gas-spärren skall inte reagera på att man släpper gasen för snabbt, utan endast om gasreglaget går tillbaka utan att gasvajern gör det (dvs om trottlarna fryser fast vid fullgas men gasreglaget går tillbaka så slår spärren till)
Detta kan du prova genom att hålla tumgasen där den sitter infäst på styret och försöker gasa.. då ska spärren slå till. Svårt att förklara, men om du liksom trycker infästningen/ledningen åt höger när du ska gasa så märker du...