Höja venture -03

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Undrar finns det någon som höjt en venture bak. Som kan dela med sej av lite tips att tänka på. Ev några bilder hur ni gjort. Tängte att den kanske tycker om lite mer djupsnö då:))
 

Venture_01

Medlem
23 aug 2015
8
0
1
Hudiksvall
Hej är ny på forumet, men jag har en venture -01 som är höjd men jag har inte gjort det själv men ring en signal så kan vi snacka så kan du få lite bilder mvh Ronnie 070 3202466
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Största skillnaden får du om du byter matta till 365 och med lite högre kammar. Osäker på vad det satt original 2003 men inte var det mer än 25mm kammar - dessutom mjuka sådana.

Kombinera med breda belag till skidorna så får du ett helt annat uppträdande i djup snö. Som den borde ha varit från början...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag hade en -98 venture och de var ju rent jävulskt dåliga i snö. Jag sålde den men jag har hört i efterhand att problemet är attackvinkeln på mattan och kamhöjden. Om man flyttar bak boggien en aning så blir det bättre attackvinkel. Det borde finnas mycket skrivet om detta på nätet tycker jag. Jag tror inte att en höjning hjälper över huvud taget får då bör du ju få ännu sämre attackvinkel.

Jag hade egentligen aldrig problem att skidorna dök utan den grävde ner sig helt utan anledning kunde man tycka och hängde upp sig på fotstegen. Jag ser samma symptom på farsans polaris classic touring -02 och det är väl synnerligen jämförbara maskiner. Den är väl snäppet bättre än venturen + att mattan har 32 mm kammar. Den är dock fortfarande värdelös utanför leden. Den mattan har bara dåligt grepp på alla fören. Så om du byter matta, välj en som har bra grepp för det skiljer en hel del. Jag vet inte hur höga kammar det går att klämma dit på en venture. Det är väl 25 eller 28 mm original har jag för mig. Mycket mer än 38 kanske blir svårt. Vad hade MountainMax versionerna för matta? Drivaxel och boggie från en sån borde ju gå få dit enkelt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Mountain Max hade 51 mm, och de första årsmodellerna hade också kass attackvinkel... :)

Så du är helt rätt ute, Venture blir ingen djupsnömaskin men åtminstone betydligt bättre utanför leden. Originalskidorna är gjorda för led och det blir stor skillnad på bärigheten i fluffigare snö.