höja enduro 700 !

_jk_

Aktiv medlem
31 okt 2010
64
0
6
Hej!

Har en Lynx Enduro 700 sp 01, med 38 matta. Men den vill inte riktigt gå på rullen, den spinner mest när man gasar.
Så jag ska nog höja den! Men hur mycket ska jag höja den? Jag har funderat på att höja den ca 5 cm i det bakre fästet, skall jag höja de i det främre fästet ochså eller behövs det inte när jag höjer den så pass lite där bak??

/ Jonas

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Den går inte på rullen bara för att du höjer den? Den kommer ju inte att spinna mindre... Byt till en 44:as matta, dreva ner och köp ett v-kit. Då jävlar kommer den gå på rullen :)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Den går inte på rullen bara för att du höjer den? Den kommer ju inte att spinna mindre... Byt till en 44:as matta, dreva ner och köp ett v-kit. Då jävlar kommer den gå på rullen :)

Min petar då skidorna i luften både efter led och lössnö med 32mm matta, original variatorbestyckning och original drevning (så vitt jag vet iallafall), och det är till och med en 600, så inte ska han behöva göra dom modden för att få den att resa :)

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Min petar då skidorna i luften både efter led och lössnö med 32mm matta, original variatorbestyckning och original drevning (så vitt jag vet iallafall), och det är till och med en 600, så inte ska han behöva göra dom modden för att få den att resa :)
Jag får då inte min 600 att gå på rullen :/

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jag får då inte min 600 att gå på rullen :/

Ena polaren har också en enduro 600 och han får inte heller upp sin, dock är hans balatarem lite väl spänd, främre delen av mattan står i luften när skotern står på plan mark, min balatarem är precis så den inte är spänd när skotern står själv på plan mark..

_jk_

Aktiv medlem
31 okt 2010
64
0
6
Skidlyft får jag ju med den, men den går inte rätt upp på rullen. Det kan ju ochså bero på att det är så pass lite snö..:) Jag ska testa släppa lite på spännigen i balataremen:)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Nu vet jag inte om det är original eller inte, men på min och på polarens så går det inte justera balataremmen, då får man ju helt enkelt göra en ny längre..

Men se till så att den inte blir för lång då det bland annat sliter rätt mkt på dämparna då, för balataremmen är väll bland annat till för att förhindra dämparna att fjädra ut till endläge vid exempelvis hopp, gupp osv.

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jaha okej, men gör det där stor skillnad? min matta är en 32mm och inte den nyaste, fattas ju några kammar här och där, men som _Jk_ beskriver så spinner min också bara..

Enda gångerna man får upp skidorna är väl i t.ex något gupp eller lite uppför med gupp, men det är inte ens i närheten att skidorna ska peka rakt upp, kanske lyfter några cm bara :S

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
jag har oxå en Enduro 700 01 Sp.
jag har bara en förlågmatta 32mms,, när det är mkt snö men när den får fäste så ser ni själv på bilden nedan hur de blir. Helt ORGINAL!!!

Men det jag ska göra till nästa vinter för att få upp han i djup snö så är det slänga på 44as dreva ner 2 å vkit :D!!!

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
jag har oxå en Enduro 700 01 Sp.
jag har bara en förlågmatta 32mms,, när det är mkt snö men när den får fäste så ser ni själv på bilden nedan hur de blir. Helt ORGINAL!!!

Men det jag ska göra till nästa vinter för att få upp han i djup snö så är det slänga på 44as dreva ner 2 å vkit :D!!!
Ja, så där har då inte jag lyckats med min än ;s dock inte kört många mil med min.. Sen får man ju inte direkt något fäste efter leden nu när det är så mjukt..

Körde en sväng igår och satt mig 2gånger på 2minuter :D ena så greppade inte skidorna nå vidare så for utanför leden och där satt jag :p

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Ojdå :O det har aldrig hänt för mig i snön :O !! vågar du gasa?? eller är det för djup snö? typ 2 meter?? ;) jag har bara sattit mig 1 gång iår i ett dike ca 1 m snö kunnde inte köra upp till någon sida för det var för djupt ner så där satt man.. MEN !! 1 gång är ingen gång, 2 är likamed noll, det är samvetetsekvation ;)

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Haha ja sant ;D detta är min första skoter och har kanske kört 2,5mil med den bara :) sen hade den stått över en vecka och det har varit -34 här typ, så skulle från våran gård och ut på leden, och var tvungen att svänga när jag skulle upp på leden så då satte jag mig första gången, ville inte gasa så mycket när skoter stått länge och när den inte var så varm :) sen andra gången var jag väl lite för feg på gasen, gick dock bättre att köra idag ;)

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
okej.. det låter bättre att det gick bra idag :) !! det enda som hjälper är gastummen :D det har jag lärt mig sedan min första skoter :) Körhårt som jag säger ;)

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Haha ja sant :) men jag åker nog på att byta insug på min :/ och har beslut ångest om jag ska köpa gummin från rinab eller beställa aluminium insug från finland, men om jag köper aluminium insug så blir det ju utan boost bottle..

Du kan ju kicka i tekniksnack forumet och leta efter en tråd som heter "boost bottle eller inte?" så du kan ju skriva där vad du tycker, så slipper vi snacka sönder denna tråd om det :D

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
de sitter inte bara i skotern för att få den att gå på rullen, de kräver även en riktig förare. kör själv en enduro 700, och jag har ställt min på bågen bak flera ggr och den är helt original, 32as matta med alla sidokammar borta i stort sett. har till och med kört av min stänka en gång.

så de är bara ut och öva, sedan så får man ju gunga lite innan den går upp!

http://www.youtube.com/watch?v=ydmfjTkjGIM

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
de sitter inte bara i skotern för att få den att gå på rullen, de kräver även en riktig förare. kör själv en enduro 700, och jag har ställt min på bågen bak flera ggr och den är helt original, 32as matta med alla sidokammar borta i stort sett. har till och med kört av min stänka en gång.

så de är bara ut och öva, sedan så får man ju gunga lite innan den går upp!

http://www.youtube.com/watch?v=ydmfjTkjGIM
Det där är väl inte att köra på rullen.... Så där gjorde jag på min cykel när jag var 10 men inte kunde jag cykla på bakhjulet för det...