Höja dynan på EDGE 600 ( 2002 ) ?

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Hej på er! Befinner mig i funderarstadiet när det gäller att höja dynan på min Edge 600 -02. Vad har ni för tankar och reflekteringar kring detta? Vill inte bara höja bakdelen utan hela dynan ca. 6 cm. Nån som gett sig på detta eller liknande? Läste för ett tag sedan en annons på blocket.se där någon sålde en höjningssats men om jag minns rätt så höjde den enbart bakdelen.
Problemet som jag ser det är att glipan mellan tanken och dynan vid en höjning blir alltför stor.

Tackar tackar på förhand!
 

Daque

Aktiv medlem
24 apr 2005
82
0
6
36
jgi
Floyden skrev:
Hej på er! Befinner mig i funderarstadiet när det gäller att höja dynan på min Edge 600 -02. Vad har ni för tankar och reflekteringar kring detta? Vill inte bara höja bakdelen utan hela dynan ca. 6 cm. Nån som gett sig på detta eller liknande? Läste för ett tag sedan en annons på blocket.se där någon sålde en höjningssats men om jag minns rätt så höjde den enbart bakdelen.
Problemet som jag ser det är att glipan mellan tanken och dynan vid en höjning blir alltför stor.

Tackar tackar på förhand!
har själv inte gjort det, men jag skulle gissa att en skomakare skulle kunna modifiera dynan åt dig, har själv haft min dyna på rep, och det var en stooor spricka och det kostade bara 240:- att reparera hela dynan. samma var det på min indy då höjde han dynan lite grann och satte hårdare stoppning och det gick på 300:-.
 

Floyden

Välkänd medlem
13 jan 2005
162
0
6
41
örnsköldsvik
Är det en märkbar skillnad tycker du? Är ca 195 lång så det är därför jag vill ha en högre sittposition. Är för övrigt grymt imponerad av ditt arbete, riktigt proffsigt gjort!
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Nog blev det skillnad nog alltid, men jag skulle nog satsa på mer än 3cm för att det ska bli en märkbar skillnad. Fast då vet jag som sagt inte hur det blir med plastkonsollen som sitter runt tanken. Annars kanske du får sattsa på en proX2 dyna istället. Den ska ju vara lite högre än edge dynan.

Kul att du gillade projektet förresten:)
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Skulle det inte gå att höja dyna och tank med lite lutning. Alltså att dynan är lite högre i bakkant. Då borde man tjäna lite. Man vill ju inte modda konsollen runt tanken. Hade själv tänkt göra så.
 

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Sv: Funderingar kring dyn-höjning

du har gjort ett kraftigt vackert arbete och jag måste säga att jag ska göra en dyn höjare med men blir skotern ranglig med en höjare??
:confused:
 

fredrik eriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
43
Gävle
Sv: Funderingar kring dyn-höjning

Köp en dyna till en nyare pro x.
Jag har höjt min dyna 5 cm fram och 10 cm bak (xc 600 sp -99)
och det blev mkt bra!

Ta av dynan och prova att lägga tex trä bitar under och prova dig fram för villken kör ställning som passar dig.
Det kanske ser konstigt ut vid tanken men det får du leva med om du ska sitta bra.
 

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Sv: Funderingar kring dyn-höjning

blir det dålig balans i skotern om man her på en dyn höjare?? eller??
 

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Sv: Funderingar kring dyn-höjning

okej vad braa!! då ska man nog montera en höjare! tack för svaret:)





COUGAR TO THE PEOPLE