Höja boogien på en enduro 500 -98

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
Någon som kan berätta lite mer om det!
hur mycke ska man flytta om bakre boogie fästet?något mer att tänka på? vad ska man använada för gods?

tänkte även förstärka upp boogien nu när man har lös allt. Var ska man förstärka och hur?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: Höja boogien

Du kan ju tillverka egna fästen för att flytta ner boggien. Svetsa en platta eller en bockad bit mot en annan platta så dom bildar ett T sen lägger du ena delen upp efter chassiet i tunneln, en del under fotsteget och så den sista delen på T:et pekar neråt där du bultar boggien.. Du kan ju göra i såväl Alu som i rostfritt eller vanligt stål men jag skulle nog tagit rostfritt eller..
Dålig bild men det kanske syns lite iaf. http://www.scottstiegler.com/snowmobile/MyMods/Kinetic/reardrop02.JPG eller så provar du söka på internet, dropbrackets heter odm ju på engelska.

Förstärkning av boggien kan jag inget om men vore kul med lite tips från nån?
/pär
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: Höja boogien

När jag ändå skriver så kan jag ju fråga, du hördes ha boggien nere så du kansek kan nummret på lagrena till drivaxeln på enduro:n? Det är främst variatorsidan jag är intresserad av. Jag har inte tänkt riva isär änn så det hade varit bra att veta innan.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
RE: Höja boogien

hur mycke högre blev din och hur mycke flyttade du om det? behövde du svetsa mycket? har inte tillgång till svets för tillfället!

 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: Höja boogien

Angående lagret så var jga till handlaren och frågade men han tyckte det verkade vara ett vanligt 6505 lager, men det brukar ju vara med en låsring också..

Dom på bilden var ju inte min, bara en jag hittade på internet. Jag har nån ganska bra bild på hur dom kan se ut som jag kan maila om du vill. Det som behöver svetsas är ju bara en sträng på varje sida så att de 2 plattorna bildar ett T så det blir ju inte nå mycket. Om du inte kan svetsa själv så kan du ju skära eller klippa till bitarna själv, eller göra en ritning på hur det ska se ut och lämmna det till Svetsarna på Dragonskolan i Umeå. Dom har gjort några grejer åt mig och det gick då bara bra. Det enda du behöver betala för är ju materialet, om ens det. Och då det är sån enkel uppgift så går det ju fort även för dom. Hur mycket du ska höja måste du ju bestämam själv, jag har också funderat på det och undrar lite hur mycket som blir läpligt. Men du kan ju inte ta för mycket utan att flytta det främre fästet också för annars får du för brant attackvinkel på mattan.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Höja boogien

Så länge man inte flyttar främre boggifästet så ändras inte attackvinkeln, det är när man flyttar ned boggin både bak och _fram_ som attackvinkeln kan bli för tvär.
Det som händer om man bara höjer bak är att man får för högt skidtryck eftersom att boggins främre del inte avlastar skidorna så mycket som den ska.

Ville bara reda ut begreppen lite...
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
RE: Höja boogien

men hur pass mycket törs man höjja boogien så det inte blir alldeles för högt skidtryck? ingen som har en liten ritning på hur mycke stål man ska köpa för att bygga den där plattan.. lite svårt att hitta folk som svetsar alu plus att är lite tveksam till hållfastheten i alu då det är -15 ute och man hoppar lite jämnfört med vanligt järn! Man kan iofs satsa på rostfritt så ser det iaf lite bättre ut.

Lite fler kort på något projekt tror jag skulle underlätta för mig då jag inte bangar på att skruva lite men att komma på bra lösningarn är jag lite sämre på =)'


 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
RE: Höja boogien

Låter som ni tycker att skidtryck är dåligt?

Visst ska man inte överdriva, men skidtryck är kul att ha på en led skoter.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Höja boogien

Hur mycket man kan höja är nog olika på olika modeller, men eftersom att skotern är anpassad efter att boggin ska sitta där den sitter så blir ju skidtrycket sämre anpassat så fort du höjer minsta lilla...
Ska man dra till med en gissning så tror jag nog att det börjar bli besvärligt om man höjer uppåt 10cm, vid 5cm är det så klart också skillnad men det kan man nog leva med...?!

Ang. bilder så har jag kompletterat mina bilder på styrhöjarna med hur boggifästena ser ut, allt finns på min hemsida som ni hittar till via länken i profilen (klicka på den lilla gubben här ovan till höger)!
Det är ju egentligen ingen höjning jag gjort eftersom att det som standard finns två hål att sätta boggin i på wildcatten,det är bara lite ordentligare fästen än skiten som sitter där som standard...
Men tekniken för att göra s.k. "dropbrackets" är ju precis densamma.

Se och lär! :)
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: Höja boogien

För att få fler bilder så prova sök på forumet på http://www.snowest.com/ eller bara i google, dom heter ju som sagt "dropbrackets". Nog tror jag det går göra i aluminium, men du måste ju ta grövre material, kan ju bli lite trångt att få det att rymmas mellan mattan och tunneln då. Jag skulle då ha gjort i rostfritt, 3mm tjockt eller något sånt. för när man då har en platta rakt ner och ett vinkeljärn under fotsteget så det bildar ett T så får du ju dubbla tjockleken, alltså 6mm. Och tar du 2mm så får du ju 4mm totalt vilket också borde gå bra om man bara höjer runt 50mm, tycker då jag. Att få det svetsat är ju enkelt om du går på dragonskolan, gör du en ritning eller förklarar hur du ska ha det så bockar ju dom till det där och svetsar om det behövs åt dig utan problem. Då slipper du ju köpa nåt material själv.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: Höja boogien

Angående hur mycket material det går åt så är det ju bara att du mätar på tunneln, det sitter ju redan en plåt där boggien är bultad nu. Ta bara samma mått som den plåten fast lägg till 50mm om du nu ska höjja så mycket. Sen blir det ju bara en liten bit som behöver bockas till en vinkel.