Höja Boggie?

polaris_XC500

Medlem
10 apr 2005
38
0
1
34
Östersund
Jag har fixat egna höjningssatser (modifierat dom från en Aktiv Karibo -85)
och jag undrar om det räcker att popnita fast dem?
De är konstruerade som så att man fäster dem både i tunneln och fotstegen.
(från sidan ser de nästan ut som ett L vilandes på ett V)
Måste jag förstärka och bulta fast eller räcker det med att som sagt popnita?
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
beror på.

om du tar stora nitar med brickor, och ganska många så borde det hålla. jag skar ett jack i fotsteget brevid tunneln å bulta i orginal hålet. sen svetsa jag igen hålet å måla. bultar funkar jhu åxå.
 

polaris_XC500

Medlem
10 apr 2005
38
0
1
34
Östersund
Jag har fixat största nítarna som finns, kommer inte ihåg diametern.
Det blir ju så ***** styggt om man bultar för mycket.
6 bultar i tunneln, och tre i fotstödet bör väl räcka?
 

polaris_XC500

Medlem
10 apr 2005
38
0
1
34
Östersund
ok, så du tror att det räcker med ca 10 nitar då?
jag har funderat lite på attackvinkeln och tror
att jag kommer höja den både fram & bak i boggien.
Är det samma princip (med dropbrackets) när man
höjer bakre fästet också??
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
tjenare polaris_XC500

du vill nog höjja den fram oxå.. annars så får du en felaktig geometrisk vinkel på boggin och de kommer inte att funera som den ska.. den kommer att sjukna ihop ganska mkt bak..

10 cm är faktist inge så mkt bak, de man inte vill dock är att sänka den för mkt fram då du får en ökad attack vinkel och sämre lössnö efenskaper. .de sjunkerinte som en sten, men du vill inte ha de så iaf.

De du måhitta är en propotionerlig sänkning fram och bak..

hissa upp skotern bak, häng upp den i taket el så.
skruva lös boggin, släpp inte på fjädrarna när boggin ligger platt mot golvet, sänk ner skotern sakta tills du ser hur mkt. du vill höjja den bak, sedan så kollar du var och hur mkt du måste sänka den fram oxå.. jag hoppas du förstår vad jag menar.,.,
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
melmaq: hur mycket sänkte du fram, resp. bak? Ska oxå höjja min boggie men jag vill ju inte tappa lynx-boggiens grundkonstruktion ( typ skidoo ;D )
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jadu.,. jag är inte hemma nu såå jag kan mäta exakt.. .men fram var de väll kanske 5-6cm och bak en 10-11..

de borde väll sänkas lika mkt, men det funkar mkt bra så här för mig..
här har ni en bild att kika på..
 
Last edited:

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
aha ok. Snyggt! :D de e ju främre bulten som e lite trixig om man inte vill gå under fotsteget som du gjort, men det kanske man ska göra då :D alltså om man höjer 50/50 så måste man ju höja skidorna oxå (kan man det? dvs blir det bra??)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
mjo.. men eftersom du har skidorna i backen hela tiden när du sänker ner boggin så blir de bra så. . men jag har oxå funderat på att höjja den så att nosen kommer upp en bit och inte plogar snö innann man trycler på.. , men tro mig den är hög nu, de flesta som har satt sig på den nu tycker att den är tokhög..

men men.. så blir de mkt. teknik när man ska köra tokfort efter led.. +om man då höjjer den fram blir de nog värre.. så jag vet inte än hur jag ska göra.. ev. höjja och spårbredda..

de finns ju en kille som testat att höjja fram.. kolla me honom vad an tyckte:
http://www.skoterleden.net/forum/vbgarage.php?do=view&id=1670
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
jo iofs men om jag inte missat nåt så är väl lynx grundide att vikten ska ligga på främre delen av boggien , jag vill ha samma geometri som orginal fast högre :D
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jo, eller ja.. vikten ska ju vara jämn över hela boggin, jag tycker de e skönt me mer vikt fram, annars tapapr man ju styrninge hela tiden ifall skotern håller på å resa så fort man gasar.. Dock så är de ju något man vill ha mer eller mindre i lössnö.. s de e en högst personlig instäöllning..
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
jag tror infästningarna är annorlunda på -95:ans chassi tror dom sitter lite längre ner redan , jag funderar bara på typ 4-5 cm sänkning men främre bulten hamnar typ mitt i fotsteget då :/ så mer lr mindre blire , tack för inspirationen iaf! :D
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
De e lungt.. ta gärna kort och lägg upp sedan..
Jag tycker det kul med lite egna påhitt och konfigurationer på skotrar.. Lyckatill!!
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
en mountaincat 600 -01 lite mera familjeskoter , med betoning på lite iofs men det passar mig bättre , får väl byta till lynx igen nästa år..