Högtomgång

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Hej!

Någon som vet om detta är ett vanligt fel på Yamaha V-max 500 -94. Jag får väldigt hög tomgång när jag har kört och sedan stannar, men om jag pumpar till på gasen går den ner till normal. Har kollat gaskablarna och där verkar allt gå tillbaka som de ska. Kan det vara något med spjällen? För de är inte trottel på dessa va? Har nyligen inköpt den så jag har inte hunnit utforska så mycket ännu. Minns bara att jag hade en gammal Opel Ascona B med weber förknasare som de var glapp i spjällaxelns bussningar och de gav samma typ av problem, därför började jag fundera i dessa banor. Hoppas någon har nån bra teori!

Mvh
/Niklas
 

Back

Medlem
19 dec 2005
40
0
1
har själv en yamaha vmax 95:a 600. har samma problem ibland och tror det är variatorerna som inte åker tillbaka direkt om man inte gasar till så de släpper. jag har inte orkat göra nått åt det så jag kör bara med det :p
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Tja!

Funderar på om de är samma som på min summit??? Är nämligen så att motorn ligger kvar på högre varv för att du snabbare ska kunna axxa igen. Alltså att när du bromsat in och svängt, så är motorn beredd på gaspådrag igen. Att inte behäva varva ner till 1500 och fort upp igen till (4000).... Men de låter ju lite konstigt att de är så på en lite äldre maskin?! Jag måste då också dutta till på gasen för att få ner varvet. Även min polare! Kan inte tänka mig att de har med att variatorn inte går isär... Ha'de
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Tack för alla svar! Håller med, det låter lite konstigt att de skulle vara så på en så pass gammal maskin, men vem vet. Tror inte heller att de är variatorn som inte släpper, borde bli motsatt effekt då den ligger på och tar kraft av motorn. De var förstås väldigt varmt när jag var ute och åkte första turen och den gick lite "fett" så de kan kanske inverka. Nåja säsongen är ju mer eller mindre slut här i v-norrland så jag skall riva förgasarna och rengöra allt så får vi se om de blir bättre. Tack och bock för all hjälp! Lev väl!
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
Jag har samma problem på min Vmax 500 -99 har kollat insugen och allt hittar inget så jag tror nog inte det är något "fel" om det är så många skotrar som beter sig så.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
OM det är nån som är IDIOT så är det du Sewmonn, ett forum är väl för fan till för att diskutera & lösa problem..

Istället för att jag gör en ny tråd om det så följer jag upp denhär tråden eftersom problemet inte verkar vara löst. så kalla mig fan inte idiot.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Min 600 hadde exakt samma symtom oxså, felet var att ena skruven till trottelarmen (sitter innanför dom "t" formade locken på gasarna) hadde rallat upp lite från den gemensamma axeln som förbinder gasarna, jag rengjorde "trottlarna" och allt runtomkring ordentligt, synkade ihop trottlarna noga, sen var felet väck [;)]

Inte för att vara petigt, men nog är det väl bättre att att skriva i en äldre tråd, och visa att man gjort sig besväret att använda sök funktionen och att kolla runt, istället för att bara kasta in en ny fråga som redan kan ha blivit ställd en babiljon gånger, eller hur.